گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

محبوب ذاتی؛ عاقبت عشق به ذات

شهادت محبوب ذاتی

 

عشقِ به ذات، آتش و خون دارد. چنین عشقی هم‌چون آتشکده‌ای است که با خون فروزان است. 

محبوبان را با عشق، به آتش می‌کشند؛ از این رو وارد شده است: «ما منّا إلاّ مسموم أو مقتول»(1). کسی که مسموم نمی‌شود یا شهید نمی‌گردد، محبوب ذاتی نیست.

 

قمار عشق، آن زمان است که آخرین قطره خون شهید می‌چکد، این نرد عشق است. عشق در کربلای پیامبر عشق ـ امام حسین علیه‌السلام ـ است و کربلاست که بارانداز عاشقان سینه‌چاک نامیده شده است. تمامی انبیای الهی باید در مکتب او عشق بیاموزند. عشق در زهرای مرضیه علیهاالسلام است که در فراق پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله اشک می‌ریزد و ناله سر می‌دهد، به گونه‌ای که اهالی مدینه، به ویژه دشمنان، تحمل اشک‌های آن حضرت علیهاالسلام را ندارند و ایشان در پی اعتراض آنان، به بیت الاحزان می‌روند. گریه آن حضرت علیهاالسلام شدت هجر ایشان را می‌رساند.

این اولیای خدا هستند که عاشق می‌باشند و درد، هجر و سوز حق تعالی را دارند.

هجر، فراق، سوز، گداز، اشک و درد، نرد عشق است که عاشق می‌بازد. عشق، خود را تمام باختن است. عشق یعنی باختن. عشق،قماری است با باخت کامل؛ قماری که برد ندارد.

کربلا بهترین نمونه عشق است. چهره‌ای از پیش ساخته شده که تمامی پیامبران از آن آگاه بوده و به آن خبر می‌داده‌اند. کربلا سرزمین عشق است. کربلا عشقستان حق تعالی است. عاقبت عشق خون است. این خون عین محبت است. برای همین است که خون، گرم و قرمز است. رنگ قرمز آن مظهر جلال است. خون است که شهادت می‌آورد و شهید جبروت حق را دارد. جبروتی که ناسوت را مستحکم می‌کند؛ چنان‌چه با شهادت امام حسین علیه‌السلام از هر سنگی خون می‌آمد. فهم این مطلب بسیار سنگین است و مسلمانان وقتی به این نکته خواهند رسید که تمدن عظیم علمی خود را در ده‌ها سال دیگر به دست آورند و با بررسی‌های دقیق و روان‌کاوانه وقایع کربلا، به شناخت حقایق آن دست یابند. اگر دانشگاه‌ها روزی مهد معرفتِ ربوبیت گردد، آن‌گاه آخرین درس آن، مقتل کربلاست. در آن زمان است که می‌شود از کربلای امام حسین علیه‌السلام گفت، نه امروز که مسلمانان انحطاط را پذیرفته‌اند.

http://eshghemardom.org

 ________________________________________

  1. بحار الانوار، ج 27، ص 217.

شرح دعای ابو حمزه ثمالی شب دوم ماه مبارک رمضان سنه 1398


_______________________________________________________________

هو العلیم

شرح دعای ابو حمزه ثمالی

مجلس اول :  ابتلاءات و تربیت سالکین راه خدا

عارف واصل مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس الله سره

 

_______________________________________________________________

 دانلود فایل پی دی اف   دانلود پی دی اف موبایل

                                         

أَعوذُ باللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیمِ

و صَلَّی اللَهُ عَلَی محمَّد و آلِهِ الطّاهِرینَ

وَ لَعنَةُ اللَهِ عَلَی أَعدَائِهِم أَجمَعینَ مِنَ الآنَ إِلَی قیامِ یومِ الدّین

 

منزلت أبوحمزه ثمالى

 

دعای ابوحمزه ثمالی: «ابوحمزه» از اصحاب حضرت سجّاد علیه السّلام و از اصحاب حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام است؛[1] و علّت اینکه این دعا به نام ابوحمزه ثمالی معروف شده، چون ـ طبق روایتی که مرحوم شیخ طوسی در کتاب مصباح‌ المتهجّد دارد ـ این دعا را ابوحمزه ثمالی از حضرت سجّاد روایت کرده؛ و روایت کرده است که حضرت سجّاد علیه السّلام در شب‌های ماه مبارک رمضان بیشترِ از شب را نماز می‌خواندند و وقتی که از نمازها فارغ می‌شدند آن وقت این دعا را می‌خواندند.[2]

حالا إن شاء الله به خواست خدا اگر توفیق باشد ما هر شب یک چند فقره از این دعا را معنا می‌کنیم.  ادامه مطلب ...

شبهه، مقدس است، حتی اگر گوینده‌اش مغرض باشد

غربی‌ها سخنان خوبی دارند که باید شنید و از آن استقبال کرد. اگر سخنی و نقدی عالمانه نباشد؛ نیازی هم به پاسخ عالمانه ندارد؛ ولی اگر شبهه‌ای همراه با علمیت بود، باید نقدی عالمانه برای آن داشت و پاسخی مستدل ارائه کرد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه معارف اسلامی که در بنیاد بین‌المللی اسراء برگزار شد، شبهه را مقدس دانستند و افزودند: اگر گوینده شبهه غرض بدی هم داشته باشد، باز شبهه مقدس است؛ چراکه سبب پیشرفت علمی می‌شود؛ بنابراین باید سخنان عالمان غربی را شنید و برای آن پاسخی منطقی ارائه کرد. 

به گزارش مرکز خبر حوزه این مفسر قرآن کریم با بیان این مطلب که شما سفیران حوزه‌های علمیه هستید، اظهار داشتند: هنر و رشد شما در این است که شبهات شخصیت‌هایی همچون هگل را فهمیده و آن را عالمانه نقد کنید؛ اگر نتوانستید به آن پاسخ دهید، آن را شنیده و با عالمان حوزوی در میان بگذارید تا پاسخ مناسب دریافت کرده و آن را منتقل کنید تا سفیر شوید. اگر شخصی در مقابل چند شبهه رنجور و ناراحت شود، نمی‌تواند سفیر مناسبی برای حوزه باشد. 

این مرجع تقلید تصریح کردند: اگر سخن عالمان غربی را متوجه نشدید، نباید آنان را ساقط کرد؛ بلکه باید آن را با بزرگان دین در میان گذاشت و پاسخی مناسب برای آن یافت. ما سخنان عالمانه غربیان را می شنویم؛ اگرچه حرف هایی ناروا و نادرست باشد. 

ایشان با بیان اینکه تزاحم افکار سبب پیشرفت علم خواهد شد، افزودند: غربی‌ها سخنان خوبی دارند که باید شنید و از آن استقبال کرد. اگر سخنی و نقدی عالمانه نباشد؛ نیازی هم به پاسخ عالمانه ندارد؛ ولی اگر شبهه‌ای همراه با علمیت بود، باید نقدی عالمانه برای آن داشت و پاسخی مستدل ارائه کرد.

تحلیلی از رای منفی سوییسی ها به یارانه!

 

 

مردم سوییس طی یک همه پرسی به دریافت یارانه ماهیانه از طرف دولت «نه» گفتند! اگر طرح یارانه دولتی سوییس به اجرا درمی آمد، دولت موظف بود به تمام افراد بزرگسال چه شاغل و چه بیکار، ماهیانه مبلغ 2260 یورو (حدود نه میلیون تومان) و به افراد زیر 18 سال 565 یورو ( بیش از دو میلیون تومان ) بپردازد. رأی منفی 78 درصدی مردم سوییس در حالی است که بدانیم مبلغ پیشنهادی در سوییس معادل حقوق یک کارمند عادی در سوییس است، حال آن که 45 هزارتومان یارانه نقدی در ایران معادل 7 درصد حداقل حقوق یک کارگر ساده است.

چرا مردم سوییس آن همه پول را نمی خواهند و مردم ما از این مبلغ ناچیز دست برنمی دارند؟ در ثبت نام مرحله دوم یارانه، دولت، روحانیت و مطبوعات از مردم درخواست کردند که صاحبان ثروت و مکنت از ثبت نام خودداری کنند. اما، تقریبا همه ثبت نام کردند. هنوز هم دولت ما در حذف یارانه طبقه مرفه تردید دارد! چرا چنین است؟

تحلیلگران جامعه در رسانه ها نکات گوناگونی را ذکر کرده اند. من نیز با نگاهی فلسفی چند عامل را مطرح می کنم.

  1. ما هنوز از تربیت هویت اجتماعی مردم ناتوانیم. مردم ما هریک به خودشان فکر می کنند، اما آنان که دارای هویت اجتماعی هستند، به جامعه فکر می کنند و خود را عضوی از پیکر جامعه می دانند. آنان سود خود را فدای سود جامعه می کنند، اما ما زیان جامعه را وسیله سود خود قرار می دهیم. اینکه انسان هویت اجتماعی داشته باشد، نکته ای بسیار ظریف است که حتی تصور آن برای بسیاری از سیاستگذاران فرهنگ ما دشوار است. بنابراین، مردم ما حق دارند که 45 هزار تومان خود را بگیرند و اهمیتی ندهند چه اتفاقی برای جامعه می افتد. مردم سوییس هم حق دارند که از نه میلیون صرف نظر کنند، چون می دانند که برای جامعه اشان زیانبار است.
  2. مردم سوییس به وسیله نظام آموزشی و رسانه ای خود چنان رشد کرده اند که توان تجزیه و تحلیل دارند و در این گونه موارد می توانند تصمیم درست بگیرند. اما، جامعه ما هنوز هم از آموزش درست و کارآمد بهره مند نیست. اگر یک نگاه منتقدانه به برنامه های گسترده صدا و سیما و سازمان های فرهنگی دیگر بیندازیم، کمتر برنامه ای می یابیم که هدف آن اطلاع رسانی به مردم و توسعه ذهن آنان بوده و بر توان تجزیه و تحلیل ایشان بیفزاید. برنامه های ما بیشتر جنبه سرگرمی دارند و یا صرف مطالبی می شوند که هیچکس چیزی از آن ها نفهمد.
  3. رابطه دولت – ملت که از دستاوردهای دنیای جدید است، دولت را با ملت چنان پیوند زده است که پدر را با فرزند! بنابراین، آنان می دانند که دولت می تواند با این پول ها برای آینده آنان و فرزندان و نسل های بعدی شان برنامه ریزی کند، اما رابطه ما با دولت چنان است که بیشتر مردم فکر می کنند اگر به ما پولی ندهند، حتما خودشان می خورند.
  4. در کشورهای پیشرفته ای مانند سوییس، آلمان و آمریکا، احزاب، منافع ملی را با لجبازی های خود آسیب نمی زنند. اما، در جامعه ما جناح ها به خاطر لجبازی با یکدیگر و رقابت ناسالم، دست به کارهای زیانبار زده و اقتصاد و فرهنگ مملکت را دچار آسیب های سنگین می کنند.
  5. کشورهای پیشرفته تابع غوغای عوام نیستند و بر اساس کارشناسی و تخصص تصمیم می گیرند، اما دولت های جامعه ما همیشه باید مواظب باشند توده مردم بر ضد آنان تحریک نشوند. لذا، اگر یارانه زیانبار هم باشد، باید ادامه داده شود و کسی جرئت دستکاری آن را ندارد.

در پایان، باید به این نکته توجه کرد که یک کشور کوچک این همه ثروت را از کجا به دست آورده که در جهان بالاترین درآمد سرانه را دارد و این همه بودجه اضافی هم دارد که می تواند، اگر مردمش بخواهند، پول اضافی به جیب آنان بریزد! پاسخ این پرسش در اینجاست که ما هنوز نمی دانیم که در دنیای جدید، ثروت محدود نیست. در دنیای سنتی ثروت محدود به کشاورزی و دامداری و مقدار محدودی صنعت و بازرگانی بود. اما، در دنیای جدید، ثروت حد و حساب ندارد و هر کشوری به میزان شایستگی مدیریت و آگاهی مردم خود می تواند با بهره گیری از امکانات و سرمایه گذاری در تولید و روابط سازنده بین المللی و عوامل دیگر تا هرجا که بخواهد ثروتمند شود. وگرنه، چشم به راه دلارهایی خواهد ماند که از فروش منابع طبیعی به دست می آیند./

 

والسلام

دکتر سید یحیی یثربی

19-03-1395

12 کلیپ از استاد مهدی طیب با موضوع ماه مبارک رمضان


 

شمارهنام کلیپموضوع یا مناسبت

حجم

مگابایت

مدت زمان

تاریخ

جلسه

دانلود
۱مهمان شدن بر تمام اسماءماه مبارک رمضان۲۴/۰۲۸:۲۱۸۸/۶/۵
۲
روزه کاملانماه مبارک رمضان۱۱/۷۹۶:۰۳۸۷/۶/۱۴
۳یار پسندید مراماه مبارک رمضان۹/۹۶۳:۳۸۸۷/۶/۱۴
۴ما ز دوست غیر از دوست حاجتی نمی خواهیمماه مبارک رمضان۵/۹۹۲:۵۹۸۷/۶/۱۴
۵بهشت وصال، روزه مجسّمماه مبارک رمضان۱۴/۰۶۷:۱۵۸۷/۶/۱۴
۶ماه آزادی از بند اعمالماه مبارک رمضان۴/۷۳۲:۱۹۸۷/۶/۱۴
۷ماه آزادگی از بند خواهشهاماه مبارک رمضان۱۲/۴۵۶:۲۴۸۷/۶/۱۴
۸عید اولیاءماه مبارک رمضان۱۸/۴۷:۳۶۸۷/۶/۱۴
۹بازیابی کنترل بر نفسماه مبارک رمضان۱۳/۶۲۷:۰۰۸۷/۶/۱۴
10مراتب ورع رمضانیانماه مبارک رمضان۹/۸۸۵:۰۰۸۷/۶/۱۴
11سه ماه می خور و نه ماه پارسا می باش (۲)ماه های شعبان و رمضان۲۰/۸۱۱:۳۳۸۶/۱۰/۱۳
12حکمت روزهماه مبارک رمضان۱۷/۹۸۷:۰۲۸۷/۶/۱۴