گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

تحلیلی بر اعتراض ها به سفر حجّ

سوال:چرا با داشتن این همه مشکل اقتصادی باید هر ساله هزاران دلار در کشور عربستان و این عرب های ملخ خور خرج کرد؟

پاسخ از حجت الاسلام حاج شیخ محمد شاهرخ همدانی:  ادامه مطلب ...

به یاد شورآفرین بزم محبّت و ولاء

محور اصلی در نگرش و روش عرفانی حاج آقای دولابی، محبّت خدا و خوبان خدا بود و چنان اشخاص را شیفته ی جمال الهی و حسن و نیکویی پیامبر اکرم و اهل بیت کرامشان علیهم السّلام می کرد که به سهولت از دام جاذبه های دنیوی و حتّی اخروی می رهیدند و تمامی آرمان، تلاش و همّت ایشان بر تقرّب و وصال خدا و خوبان خدا متمرکز می شد.

سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ / ٢٤ ذو القعدة

زان یار دلنوازم شکریست با شکایت
گر نکته دان عشقی خوش بشنواین حکایت
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت
رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس
گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت
در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کان جا
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت
چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی
جانا روا نباشد خون ریز را حمایت
در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود
از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت
از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود
زنهار از این بیابان وین راه بی‌نهایت
ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم
یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت
این راه را نهایت صورت کجا توان بست
کش صد هزار منزل بیش است در بدایت
هر چند بردی آبم روی از درت نتابم
جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت
عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ
قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت

بشنو از نی (بدگمانی، عامل خیانت)

سالک وارسته آیت‌ الله شهید دستغیب رحمة الله علیه: بدگمانی‌ های بی‌ مورد به همسر یا نوکر یا شاگرد مغازه یا کارگر کارخانه، آنان را به خیانت می‌ کشاند؛ زیرا کنجکاوی ‌های زیاد شوهر یا بزرگ خانه یا صاحب کار، خیانت و کارهای زشت را به یاد آ‌نها می ‌آورد و فکر خیانت را در دل آنها می ‌اندازد. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌ فرماید: «پرهیز کن از غیرت کردن بی ‌مورد؛ زیرا اظهار غیرت در غیر موردش، زنان تندرست را به بیماری و بی ‌گناه را به سوی گناه می‌خواند».



برگرفته شده از goharemaerefat.ir

حکایات (کرامت در حفظ اسرار و عیوب است)

بسم الله الرحمن الرحیم  

بعضی از اولیای الهی در این عالم، باطن انسانها و صفات حیوانی آنان را می‌بینند و می‌شناسند، ولی از آن جا که مظهر صفت ستّار العیوب الهی‌اند، سرپوشی می‌ کنند و رازهای مردم را فاش نمی ‌کنند.

عارف فرزانه‌ی صمدانی مرحوم ملا حسینقلی همدانی از این چنین عظمت روحی برخوردار بود. شیخ محمد رازی در این رابطه، از زبان یکی از شاگردان آخوند نقل می‌ کند:

آخوند ملا حسینقلی همدانی که مربی اخلاق و عالم ربانی و سالک حقیقی و دارای کرامات و صاحب مکاشفات و منامات بود، هر وقت به حرم مطهر امیرمؤمنان، علی علیه السلام مشرف می ‌شد، با آداب خاص و خضوع و خشوع مخصوص می ‌رفت و هنگام خروج، عبا را به سر انداخته و سر به زیرافکنده و با عجله به منزل خود می‌رفت. ما از نحوه‌ی تشرف آن چنانی و از برگشتن این چنینِ وی در تعجب بودیم، تا روزی در صحن مطهر مراقب ایشان بودم. وقتی به آن کیفیت بیرون آمد و به شتاب رفت، سر راه را بر او گرفته و به صاحب قبر مطهر علوی علی مشرفها السلام سوگند دادم که علت آن گونه تشرف و این گونه مراجعت چیست؟

فرمود: امّا آن گونه تشرّف وظیفه ‌ی هر کسی است که عارف به مقام ولیّ الله اعظم، امیرمؤمنان علیه السلام باشد که با کمال خضوع و خشوع مشرّف گردد و امّا علت این گونه مراجعت برای این است که اثر تشرّف با معرفت به حضور و پیشگاه حضرت علی علیه السلام عوض شدن و رنگ ولایت گرفتن و باز شدن چشم و گوش ملکوتی است و چون حقایق و باطن اشیاء و اشخاص برایم منکشف می ‌گردد، نمی ‌خواهم چشم من به یکی از دوستانم بیفتد که مبادا آنها را به غیر صورت انسان ببینم و رازهای پنهانی و عیوب نهانی آنان پیش من فاش شود. و در نتیجه نفس من از آنان مکدّر شده و نسبت به او در من تنفّر ایجاد گردد، دل می‌خواهد سرّ آنها حتی در پیش نفس من پوشیده بماند (قصه و نکته های برگزیده، شماره 225)



برگرفته شده از goharemaerefat.ir

آیا کتاب‌های تعبیر خواب معتبرند؟

در خصوص کتاب‌های تعبیر خوابی که در بازار موجود است، آیا این کتاب‌ها معتبرند و چرا ما نمیتوانیم صورت‌های را که در خواب مشاهده کنیم با متون این کتاب‌ها مطابقت دهیم؟ 

پاسخ حضرت آیت الله رمضانی:

ـ درکتاب‌های تعبیر خواب، هر خوابی با توجه به تفاوت‌های شخصیتی افراد خواب بیننده، متفاوت تعبیر شده است، به طوری که ممکن است برای یک خواب مشخص، ده نوع تعبیرمتفاوت بیان شده باشد؛ لذا کتاب‌های تعبیر خواب باید در اختیار افراد خبیر و آگاه قرار گیرد و همه افراد نمی‌توانند با مراجعه به آن نتیجه مطلوب را به دست آوردند، کتاب‌های تعبیر خواب مانند داروخانه است؛ لذا همانگونه که انسان مریض نمی‌تواند با ورود به داروخانه و مشاهده انواع داروها دارویی متناسب با مشکل خود بیابد، بلکه باید پزشک با معاینه دقیق مشکل او را با دارو تطبیق داده و سپس با توجه به خصوصیات وی، دارویی متناسب تجویز کند، قضیه خواب و کتاب‌های تعبیر خواب نیز همین گونه است و باید شخص متخصص و آگاه با توجه به بینش و بصیرتی که در مورد موضوع دارد، از کتاب‌های تعبیر خواب بهره مناسب را گرفته و سپس تعبیری نیکو را ارائه دهد.  

موارد مرتبط: 

فرد از دنیا رفته، می‌تواند به خواب اقوام زنده خود بیاید؟    

ارتباط با فردی که از دنیا رفته‌ در خواب ممکن است؟

معنای شریف صله رحم

حضرت علامه حسن زاده آملی:

رحم انثى را به فارسى زهدان گویند، چه اینکه «زه» به معناى نطفه و بچه و فرزند است، و «دان» در حال ترکیب افاده ظرفیت کند مانند قلمدان.

طبیعت در حقیقت رحم است- یعنى رحم اسمى براى حقیقت طبیعت نیز است چه اینکه هر محصول و مولود طبیعى اعمّ از معدنى و نباتى و حیوانى و انسانى و غیرها در این رحم پرورده مى‏ شوند، و آدمى سرمایه سعادت جاویدانى را در این رحم کسب مى‏ کند.

در حدیث نبوى از حق تعالى حکایت شده است که فرمود: «أنا اللّه و أنا الرحمن خلقت الرحم و شققت لها اسما من اسمی فمن وصلها وصلته و من قطعها قطعته». (ترجمه: من الله و من رحمان هستم، رحم را آفریدم... هر کس با آن رحم صله داشته باشد من با او صله دارم و هر کس آن را قطع کند من با او قطع می کنم.)

و در حدیث دیگر آمده است: «قال الله لها: من وصلک وصلته و من قطعک قطعته».

پس باید به یک معناى لطیف و شریف صله رحم در این مقام توجّه داشت که صله آن معرفت به علوّ مکانت و تفخیم قدر آن است چه اینکه انسان در این رحم- که مراد طبیعت است- متکوّن شده است، کسب معارف مى ‏کند و با تحصیل دو بال علم و عمل به مدارج والا ارتقا مى ‏یابد؛ و قطع آن- اعنى قطع رحم- که طبیعت مراد است- از دراء آن و بخس حق آن و کفران و ناسپاسى کردن بدین نعمت گرانمایه و قدر آن ناشناختن است. و چون طبیعت نعمت عام الهى است از رحمت رحمانى مشتق است نه از رحمت رحیمى.

...

در وصف طبیعت گفته‏ ام:

مکن این نکته را از من فراموش‏ مپندارى طبیعت هست خاموش‏

 طبیعت تاروپودش جنب و جوش است‏ خموش است و همى اندر خروش است‏

 چه خوش رنگ است آرنگ طبیعت‏ چه خوش وزن است آهنگ طبیعت‏

 طبیعت مخزن اسرار هستى است‏ بیان دفتر ادوار هستى است‏

 طبیعت همچو تو باهوش و گویاست‏ به راه خویشتن پویا و جویاست‏

 سکوت او بود راز نهانى‏ از این رازش چه دانى و چه خوانى‏

 چه گویم از افول و از فروغش‏ چه گویم از غروب و از بزوغش‏

 طبیعت هست دائم در جهیدن‏ براى رتبه بهتر رسیدن‏

 طبیعت خود رحم مى ‏باشد اى دوست‏ ز رحمن است مشتق و چه نیکوست‏

 مکن قطع رحم مى ‏باش هشیار عزیزم حرمت مامت نگهدار

طبیعت یکسره عشق و شعور است‏ طبیعت طلعت الله نور است‏

 برو برخوان «اتینا طائعین» را جواب آسمانها و زمین را

 بیا اندر طبیعت بین خدا را پدیدآرنده ارض و سما را

 در این باغ طبیعت اى دل آگاه‏ ز هر شاخى شنو «إنّى أنا الله»

 در این باغ دل را یک ورق نیست‏ که تاروپودش از آیات حق نیست‏

 نما گشتى در این باغ الهى‏ نمایندت همه اشیاء کما هى‏

منبع: هزار و یک کلمه، ج‏4، کلمه 374 ، صفحه : 480، حضرت علامه حسن زاده آملی



برگرفته از ghasedoon.blog.ir

آیا سید جمال الدین اسد آبادی فراماسونر بود؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
 زندگی بسیاری از شخصیت‌های تاریخ ایران در پرده‌ای از ابهام و غبار وجود دارد. مانند سید جمال الدین اسد آبادی که به حق او را باید پایه گذار مبارزه اسلامی با استعمار دانست. 

ادامه مطلب ...

حکایات (آشنایی پرفسور سجادی نابغه چشم پزشکی جهان با علامه طهرانی)

بسم الله الرحمن الرحیم

آشنایی پرفسور حمید سجادی نابغه چشم پزشکی جهان با علامه طهرانی

منبع: مقدمه کتاب آیین رستگاری با تعلیقات آیت الله حاج سید محمد محسن طهرانی

پرفسور دکتر سید حمید سجادی سلّمه الله را می توان از برترین های چشم پزشکی دنیا به حساب آورد کسی که ملقّب به پدر چشم پزشکی نوین ایران است با سوابقی چون: فلوشیپ جراحی لیزر اگزایمر از دانشگاه کانزاس آمریکا؛ فلوشیپ قرنیه، تخصص جراحی و بیماری های چشم از دانشگاه میسوری آمریکا؛ دکترای پزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون آمریکا و سوابق علمی و اجرایی: مدیر گروه چشم پزشکی و رئیس بخش قرنیه/ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ رئیس بخش قرنیه، بانک چشم کانزاس و مرکز تحقیقات قرنیه دانشگاه کانزاس؛ مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان هلال احمر ایران امارات؛ جراح لیزیک مرکز پزشکی چشم و لیزر الیس؛ رئیس مرکز پزشکی چشم و لیزر سن خوزه؛ عضو موسس بانک چشم ایران؛ موسس فلوشیپ بیماری های قرنیه و شبکیه؛ عضو: آکادمی چشم پزشکی آمریکا؛ کالج جراحان آمریکا.

فرزند دوم علامه طریق ورود دکتر سجادی به مسائل عرفانی و تشرّف به محضر علامه را اینگونه تشریح می کنند:

مرحوم علامه طهرانی مبتلا به پارگی چشم (شبکیه) شده بودند؛ بنده به همراه دکتر حسین غفاری (از شاگردان مرحوم علامه طهرانی و صاحب تالیفات متعدد و انتشارات حکمت) ایشان را به بیمارستان لبافی نژاد جهت معاینه توسط دکتر سید حمید سجادی بردیم، آقای غفاری  از ماشین پیاده شده و برای اینکه مرحوم والد در اذیت نباشند زودتر به سمت بیمارستان رفتند تا دکتر سجادی را از حضور ایشان مطلع کرده تا اینکه کار زودتر انجام شود.

بلافاصله مرحوم والد بنده را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: به آقای غفاری بگو که برگردد و همه با هم می رویم و اگر ایشان برنگردد از همین جا با تاکسی به منزل بر می گردم.

پیام را به آقای غفاری رساندم و ایشان برگشت و همه با هم به سمت بیمارستان حرکت کردیم؛ کلنیک چشم تا حدی شلوغ بود که امکان نشستن مقدور نبود؛ مرحوم والد فرمودند: ما می ایستیم تا کار همه تمام شود و بعد برای معاینه داخل می رویم.
بعد از مدتی جستجو یک صندلی، پشت دیواری یافتیم و ایشان نشستند و ما کنارشان ایستاده بودیم تا اینکه یک ساعت و نیم گذشت اگر به همین منوالی که مرحوم والد فرموده بودند که می ایستیم تا همه بروند، ممکن بود تا پاسی از شب به طول انجامد.
در این هنگام دکتر حسینعلی شهریاری که از دستیاران دکتر سجادی بود از اتاق خود بیرون آمده و به سمت اتاق استاد خود حرکت کرد؛ یکدفعه بنده را دید و گفت: شما؟ گفتم: پسر علامه طهرانی هستم و ایشان را برای معاینه آوردیم.

دکتر شهریاری به سمت مرحوم علامه رفته و با ایشان احوال پرسی کرد و بلافاصله دکتر سجادی را با خبر کرده و هر دو با هم آمدند و مرحوم والد را مورد احترام قرار دادند.

در این هنگام اشک از چشمان دکتر سجادی جاری شد و به دستیار خود دستور داد تا ایشان را دقیقاً معاینه کند و نتیجه آن شد که عمل باید سریعاً صورت گیرد.

فرزند علامه طهرانی در ادامه فرمودند: یک روز در منزل دکتر سجادی در خارج از ایران بودم ایشان رو به من کرد و گفت: می دانی چرا به راه سیر و سلوک و عرفان کشیده شدم، به خاطر همان یک ساعت و نیم انتظار پدرت در مطّب بنده بود و به همین علت در آنجا اشک ریختم.

دکتر سجادی ادامه داد : روزی یکی از وزراء با بنده تماس گرفت و گفت: آیت الله فلان که از مشهورین هستند ساعت 4 به منزلی در قلهک می آیند و شما ساعت سه و نیم در منزل ایشان جهت معاینه حضور داشته باشید.

من ساعت 4 رفتم و ایشان تا چهار و نیم عصر نیامدند، علت تاخیر را سوال کردم گفتند ایشان خواب هستند ، ساعت پنج اطلاع دادند که ایشان به حمام رفتند تا اینکه ساعت 6 یعنی بعد از آنکه دو ساعت از قرار گذشته بود جهت معاینه تشریف آوردند؛ ببین که فرق پدر شما با این آقا از کجا تا به کجاست؟ پدر شما در دنیا تک بود.

کتاب "آیین رستگاری" حاصل ملاقات دکتر سید حمید سجادی متخصص چشم با علامه آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله تعالی علیه است که در آن ملاقات علامه طهرانی در طی پنج جلسه مبانی اساسی سلوک الی الله را برای ایشان تبیین کردند که انصافا چکیده مسائل عرفانی و سلوکی به صورت بسیار عالی و قابل درک برای همه القاء شده است.

اللهم صل علی محمد و آل محمد



برگرفته شده از goharemaerefat.ir 

 

 

 جهت دانلود کتاب نفیس آیین رستگاری اینجا کلیک کنید.