گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

ساختن آدم برفی حرام است!

  مفتی وهابی آل سعود فتوایی را صادر کرده است که به موجب آن ساخت آدم برفی ممنوع می شود. 
محمد صالح المنجد مفتی سعودی با استناد به سخنان محققان مسلمان گفت که ساخت آدم برفی، خلق تصویری از بشر است، اقدامی که به موجب برداشت افراطی و سخت گیرانه عربستان سعودی از اسلام، معصیت تلقی می‌شود.
 
وی ساخت مجسمه‌های برفی حتی برای بازی و سرگرمی را مجاز ندانسته است.
 
این مفتی سعودی با استناد به سخنان محققان مسلمان گفت که ساخت آدم برفی، خلق تصویری از بشر است، اقدامی که به موجب برداشت افراطی و سخت گیرانه عربستان سعودی از اسلام، معصیت تلقی می‌شود.
 
وی در فتوای خود آورده است: خداوند به انسان‌ها اجازه داده تا هر آنچه می‌خواهند و فاقد روح است، همچون درخت، کشتی، میوه، ساختمان و غیره را بسازند.
 
انتشار این فتوای مفتی سعودی با انتقادات گسترده‌ای در پایگاه‌های اجتماعی روبرو شد.
 
منبع: ابنا
--------------------------------------------------------------
 
اخبار تکمیلی:
این مفتی سعودی که فتوای عجیب وی درباره ممنوعیت ساخت آدم برفی جنجال زیادی در رسانه های اجتماعی به پا کرد، مجبور به تعدیل موضع خود شد.

محمد صالح المنجد، چند روز پیش، گفته بود ساخت هرگونه آدم برفی، یا تندیس برفی از حیوانات، حتی اگر با قصد بازی و تفریح باشد، مجاز نیست زیرا بر خلاف آموزه های اسلام است.

وی گفته بود مردم می توانند فقط مجسمه های برفی از اشیاء بی روح، مثل درخت، کشتی، میوه و ساختمان درست کنند.

در واکنش به این فتوای عجیب و غریب، شمار زیادی از مردم ساکن مناطق شمالی عربستان که طی چند روز گذشته شاهد بارش برف بودند، عکس های مربوط به آدم برفی های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

کاربران شبکه های اجتماعی می گویند این مفتی سعودی که با جنبش سلفی همکاری و ارتباط دارد، مردم را از تفریح و شادی سالم بر حذر داشته است.

اکنون المنجد که در توییتر بیش از 820 هزار نفر هوادار دارد، دیدگاه خود را تعدیل کرده و گفته است مردم می توانند آدم برفی درست کنند، به شرط آنکه اجزای اصلی صورت از جمله چشم ها، بینی و دهان آدم برفی، مشخص نباشد.

وی در حساب توییتر خود نوشته است: "آدم برفی باید مثل مترسکی که کشاورزان برای ترساندن پرندگان در مزارع استفاده می کنند، درست شود. آدم برفی را می شود مثل شکل هایی ساخت که برای هشدار به رانندگان درباره حضور کارگران در جاده به کار می رود. همچنین شکل هایی که بچه ها می سازند، مانعی ندارد زیرا کودکان نیاز به بازی و تفریح دارند، به ویژه در مناطقی که بارش برف نادر است."

وی با این حال یک بار دیگر تصریح کرد درست کردن آدم برفی با اجزای واضح صورت، طبق قوانین دینی منع شده است.