گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

معنای‌ توحید ذاتی‌، صفاتی‌ و أفعالی‌

دین‌ مقدّس‌ اسلام‌ براساس‌ توحید است‌؛ توحید در ذات‌ و توحید در صفات‌ و توحید در أفعال‌. توحید در ذات‌ یعنی‌ در تمام‌ عوالم‌

وجود، یک‌ وجود مستقلّ قائم‌ بالذّات‌ بیش‌ نیست‌ و آن‌ وجود، ذات‌ مقدّس‌ حضرت‌ مُعطِی‌ الوجود جلّ و علا است‌، و بقیّۀ موجودات‌ وجودشان‌ ظِلّی‌ و تبَعی‌ است‌ و معلولی‌ و ناقص‌ و ممکن‌.

توحید در صفات‌ یعنی‌ در تمام‌ عوالم‌ وجود و هستی‌ یک‌ علم‌ مطلق‌ و حیات‌ مطلقه‌ و قدرت‌ مطلقه‌ بیش‌ نیست‌ و همچنین‌ سائر صفات‌؛ و این‌ صفات‌ اختصاص‌ به‌ ذات‌ مقدّس‌ حضرت‌ حیّ قدیم‌ عالِم‌ قادر دارد، و صفاتی‌ که‌ از علم‌ و قدرت‌ و حیات‌ در بقیّۀ موجودات‌ مشاهده‌ میگردد همه‌ از پرتو علم‌ و قدرت‌ و حیات‌ حضرت‌ واجب‌ الوجود است‌، و آنها استقلالی‌ ندارند بلکه‌ نسبت‌ به‌ صفات‌ الهیّه‌ در حکم‌ سایه‌ و صاحب‌ سایه‌ و در حکم‌ پرتو مُشعشع‌ از منبع‌ روشنائی‌ و قدرت‌ و علم‌ و حیات‌ است‌.

و توحید در افعال‌ یعنی‌ در تمام‌ جهان‌ هستی‌ و عالم‌ وجود یک‌ فعل‌ مستقلّ قائم‌ بالذّات‌ بیش‌ نیست‌، و تمام‌ افعالی‌ که‌ از موجودات‌ ممکنه‌ صورت‌ می‌گیرد همه‌ پرتو آن‌ فعل‌ مستقلّ بالذّات‌ که‌ قائم‌ به‌ وجود واجب‌ الوجود است‌ بوده‌، و در عین‌ آنکه‌ نسبت‌ با ممکنات‌ دارد نسبت‌ با حضرت‌ پروردگار جلّ وعزّ دارد.

یعنی‌ کاری‌ که‌ از موجودات‌ سر میزند ظهور و طلوعی‌ است‌ از فعل‌ حضرت‌ ربّ عزّوجلّ، و آن‌ کار حقیقةً متعلّق‌ به‌ خداست‌، و به‌ امر خدا و اذن‌ خدا در آن‌ موجود به‌ ظهور می‌پیوندد و طلوع‌ میکند، و بر این‌ اساسِ ظهور، با آن‌ موجود نیز نسبت‌ پیدا میکند.معاد شناسی ص 205 و 206

لینک های مرتبط:

خداوند همه جا هست چشم بگشا و ببین.