گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

آیت الله امجد: باید از «یاعلی» به «با علی» برسیم/تمام دین بر نماز تکیه دارد/ در قرآن تأکید بر اقامه نماز است؛ نه فقط خواندن آن

بسم الله الرحمن الرحیم 

آیت الله محمود امجد با اشاره به جایگاه رفیع امیرالمومنین(ع) نزد خداوند و رسول گرامی اسلام، به لزوم شناخت و سنجش معیارها و مصادیق حق و باطل با ملاک سیره ائمه اطهار، خصوصا حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: همواره باید یاد حضرت علی(ع) در زندگی ما جریان داشته باشد. به جای گفتن «یاعلی» باید «با علی» باشیم. باید از «یاعلی» به «با علی» برسیم.

 به گزارش پایگاه  اطلاع رسانی و خبری جماران، استاد محمود امجد در مراسم سخنرانی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مجتمع آموزشی روشنگر؛ با تاکید بر لزوم گرایش به حق و حقیقت در طول زندگی و اشاره به آسیب ها و آفاتی که در جامعه ما ریشه دوانیده، بازگشت به حق را تنها عامل الهی شدن زندگی دانسته و تصریح کرد: علی(ع) جز حق نیست. هر کسی که حق پرست باشد، محبت امیرالمومنین را در دل خود خواهد داشت. امکان ندارد کسی باطل باشد و علی(ع) را دوست داشته باشد. امام زمان (عج) میزبان ماه رمضان است. از حضرت صاحب الزمان (عج) بخواهیم که «باعلی» باشیم. همه ما باید به حق برگردیم و حق پرست شویم. زندگی ما الهی نیست. در صورت بازگشت به حق، زندگی ما الهی می شود.

  قرآن باید در جان ما اثر کند

این استاد اخلاق در ادامه به لزوم فهم و درک قرآن در کنار قرائت قرآن و همچنین وحدت و یگانگی مردم در جامعه اشاره کرد و افزود: همه ما باید با هم باشیم. باید دست به دست یکدیگر دهیم و با هم یگانه شویم. متاسفانه در جامعه امروز ما معیار های حق و باطل گمشده است. برخی از رسانه ها تاثیر زیادی بر دوری ما از حق گذاشته اند. باید حق را بشناسیم.  قرآن خواندن خوب است، اما کافی نیست. باید قرآن را بفهمیم. قرآن به سرگرفتن عالی است، ولی قرآن باید در جان ما اثر کند.

  اگر به وصایای امیر المومنین عمل کنیم، جامعه ما بهشت می شود

وی در ادامه به فضایل ماه مبارک رمضان، عظمت قرآن کریم و نقش فراموش شده قرآن و اهل بیت در جامعه اشاره کرده و خاطر نشان ساخت: در ماه رمضان خواب هم عبادت است. نفس کشیدن و رفتارهای روزانه انسان هم در این ماه مبارک ارزشمند است و عبادت محسوب می شود. همه ما باید در این ماه، صفات نیک انسان مسلمان همچون مروت، حسن خلق و احسان را در خود پرورش دهیم. «بسم الله الرحمن الرحیم» بزرگترین و موثرترین آیه قرآن است. باید همه کارهای مان را با این آیه شروع کنیم. باید بدانیم که اگر به وصایای امیر المومنین عمل کنیم، جامعه ما بهشت می شود.

 باید کاشف معدن درون خودمان باشیم  

استاد محمود امجد با اشاره به اینکه همه ذخائر و معارف عرفانی و اخلاقی در قرآن وجود دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز به نظر می رسد جامعه ما گرفتار «ادبار از حق» شده است. نسل جوان ما نباید به دنبال عرفان های دروغین برود. همه عرفان در قرآن است. کتب عرفانی بسیار سنگین هستند و نیاز به شناخت بالایی دارند. اما باید بدانیم که همه علم خداوند در قرآن است. ولی ما آن را نمی توانیم بفهمیم. ما باید کاشف معدن درون خودمان باشیم. خداوند در دل یک ذره، معارف بی انتهایی قرار داده است. چطور می توانیم از اینها درس نگیریم؟ سفرهای زیارتی بسیار خوب است، اما باید بدانیم که مکه و مشهد رفتن هیچ انسانی را عارف نمی کند.

باید برای بازگشت به قرآن و حاکم شدن قرآن در همه زمینه ها تلاش کنیم

وی افزود: مرحوم آیت الله بهجت(ره) می فرمود اگر دانسته های خود را زیر پا نگذاریم، عارف شده ایم. بازگشت به قرآن و تقوا و امر به معرو ف و نهی از منکر وصیت و سفارش امام علی (ع) است. اگر به این وصایا عمل کنیم جامعه ما بهشت می شود. باید برای بازگشت به قرآن و حاکم شدن قرآن در همه زمینه ها تلاش کنیم، ولو اینکه همه عالم کافر شوند.

باطل را ترک نکنیم، به خضوع در نماز نمی رسیم

آیت الله امجد در ادامه به نقش نماز در شئونات فردی و اجتماعی زندگی انسان اشاره کرد و افزود:  در قرآن تأکید بر اقامه نماز است؛‌نه فقط خواندن نماز، نماز را اقامه کنید نماز ستون دین است همچنان که ساختمان بدون ستون فرومی ریزد.

وی متذکر شد: همه ما نماز می خوانیم، ولی«نمازگزار» نیستیم. وقتی می گوییم نماز ستون دین است، یعنی تمام دین بر نماز تکیه دارد. پروردگار متعال در آیه شریفه «قد افلح المومنین الذین هم فی صلاتهم خاشعون» نشانه ایمان را خضوع در نماز می داند. باید بدانیم که تا باطل را ترک نکنیم، به خضوع در نماز نمی رسیم.

هیچ سوغاتی مثل نماز نیست

این استاد اخلاق و عرفان گفت: اگر پیش از نماز اذان و اقامه بگوییم، دو صف از ملائکه پشت سر ما نماز می خوانند. آیت الله بهجت(ره) می فرمود: نماز مثل کعبه و اذان و اقامه مثل احرام است. در اذان و اقامه ۱۲ مرتبه به نماز دعوت می شویم. چرا که هیچ سوغاتی مثل نماز نیست. هیچ پیامبری سوغاتی چون نماز را نیاورده است. همه ما باید نمازمان را درست کنیم.

 تکبیره الاحرام معنایی جز خلوت کردن با خدا ندارد

آیت الله محمود امجد با اشاره به آداب و مفاهیم نهفته در شعائر نماز، و نقش آن در ایجاد ارتباط با پروردگار افزود: «الله اکبر» در نماز یعنی خداوند آنقدر بزرگ است که انسان هایی همچون رسول الله و اهل بیت و ائمه را فرستاده است. تکبیره الاحرام معنایی جز خلوت کردن با خدا ندارد. «لا اله الا الله» معنایی جز این ندارد که جهان و هر آنچه در آن وجود در پیشگاه خداوند هیچ است.

تنها منبع عرفان قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است

استاد محمود امجد در ادامه با تبیین رابطه انسان با خدا و لزوم بازگشت به منابع و سرچشمه های لایزال معرفت الهی یادآور شد: خداوند فرموده پاداش روزه و گرسنگی را خودش می دهد. نسل جوان ما باید به نماز توجه بسیاری بکند. تنها منبع عرفان قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است. باید همواره ایمان تان را حقظ کنید. عمامه نه اصول دین است و نه فروع دین. اصول دین قرآن است. اگر هزاران نفر، همچون من بد و گناهکار باشند، نباید خللی در ایمان شما به وجود آید.

 دانشگاه انسان را دین دار می کند

وی با اشاره به اهمیت شناخت کامل مبانی و مبادی اعتقادی در حفظ دینداری و ذکر الگوهای انسان مسلمان تصریح کرد: عده ای گمان می کنند، دانشگاه رفتن باعث از بین رفتن دینداری جوانان می شود. در حالیکه دانشگاه انسان را دین دار می کند. چرا که جوانان با غور در مسائل هستی و با پیشرفت علمی بیشتر به عظمت پروردگار پی می برند. دانشگاه امثال شهید چمران را تحویل جامعه می دهد. کسی که در اوج مقام علمی انسانی خداپرست و عارف بود. کسی که در دانشگاه اساس دینداری اش سست می شود، به دلیل ضعف در مبانی اعتقادی اوست.

 میزان حق و باطل در جامعه ما از دست رفته است

ایشان با تاکید بر بازگشت به حق و نجات جامعه از باطل تصریح کرد: حضرت علی(ع) با وجود اینکه مصداق و میزان حق است، هیچ گاه در برابر طلحه و زبیر و بسیاری از اصحاب خود را حق نخواند. بلکه همواره ایشان می فرمود: «اعرف الحق تعرف اهله». یعنی باید حق را درک کنیم و بفهمیم تا از طریق آن مردان حق واهل حق را بشناسیم. متاسفانه میزان حق و باطل در جامعه ما از دست رفته است. باید بدانیم که پارچه بر سر بستن تقوا نمی آورد. کسی که عمامه به سر می کند باید خدمتگزار باشد. باید برای نجات جامعه از باطل به حضرت صاحب الزمان (عج) پناه ببریم.

 هیچ زندانی از نفسانیت بدتر نیست

این استاد اخلاق وعرفان با اشاره به دوری از نفسانیت، دعا برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان را راهکار حفظ ایمان دانست و تصریح کرد: آیت الله بهجت(ره) می فرمود: تا زمانیکه دعای فرج می خوانید، ایمان تان پابرجاست. نباید به اسم دیانت هوای نفس و نفسانیت داشته باشیم. انشاالله خداوند ما را از آتش جهنم نجات دهد. ائمه اسارت را تحمل کردند، تا اسیر هوای نفس نباشند. همه ما زندانی هستیم. چراکه هیچ زندانی از نفسانیت بدتر نیست. پیامبر اکرم (ص) که خود اشرف مخلوقات است می گوید: خدایا ما را لحظه ای به حال خود وا مگذار. ما دیگر در برابر ایشان چه هستیم؟

 ایشان در پایان خاطر نشان کرد: انشاالله هرکس برای جامعه بشریت نقشه می کشد نابود شود، و هرکس به جامعه بشریت خدمت کی کند، سرافراز باشد و خداوند او را حفظ کند. خدایا؛ ما بد کرده ایم. به آبروی امیرالمومنین توبه ما را بپذیر. خداوندا مگذار از علی(ع) جدا شویم. انشالله همه زندانیان بی گناه آزاد شوند و مشکلات جوانان، مسایل مربوط به ازدواج، مشکلات خانوادگی و گرفتاری های جامعه مرتفع شود.

 همچنین در ابتدای این مراسم و پیش از سخنرانی آیت الله امجد حجت الاسلام نورانی از اهمیت وجایگاه شب قدر و تعلق آن به حضرت فاطمه زهرا(س) و ذکر مظلومیت ایشان و اهل بیت پیامبر(ص) سخنرانی کرد. سپس دکتر رحیمی؛ پژوهشگر حوزه دین؛ در سخنان کوتاه خود به معرفی معیارهای تشخیص حق و باطل از دیدگاه قرآن و سنت پیامبر اشاره کرد. وی گفت: بر اساس آموزه های قرآن کریم، نزدیک کردن افکار و برپایی سفره تعلیم و تعلم و تفکر در قرآن راه نزدیک شدن افکار به حق است. تحمیل اعتقاد به مردم و توسل به زور و تکفیر، با روح اسلام و آموزه های دین ناسازگار است. دین اسلام در ناحیه تفکر به انسان آزادی کامل داده است. لذا مسلمانان باید در دین آزادانه تفکر و تحقیق کنند و جامعه باید در مطرح کردن شبهات آزاد باشد. چراکه بهترین تدبیری که می توان با آن جامعه را به رشد فکری رساند و آن را حفظ کرد، تمسک به همین روش است.

وی گفت به تعبیر علامه طباطبایی متاسفانه امروز آزادی عقیده و اجتماع در تفکر را از خودمان سلب کرده ایم.

 گفتنی است پیش از این نیز مراسم احیای شب های نوزدهم، بیست ویکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان امسال، در مجتمع آموزشی روشنگر با سخنرانی استاد اخلاق؛ آیت الله محمود امجد؛ برگزار شد.