گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

مقصود تو از سفرهای زیارتی چیه؟؟

راهی به سمت خدا، خدا، مسافرت

حاج‌ سیّد هاشم‌ میفرمود: روزی‌ برای‌ دیدن‌ فلان‌، در کاظمین‌ که‌ بودم‌ به‌ مسافرخانه‌اش‌ رفتم‌، دیدم‌ خود با زوجه‌اش‌ ایستاده‌اند و چمدانها و اسباب‌ را


ص 672

بسته‌ و عازم‌ مسافرت‌ به‌ حجّ هستند پس‌ از کرّات‌ و مرّاتی‌ که‌ حجّ رفته‌ بود، و شاید تعدادش‌ را غیر از خدا کسی‌ نداند. به‌ وی‌ نهیب‌ زدم‌: تو که‌ هر روز کربلا میروی‌، مشهد میروی‌، مکّه‌ میروی‌! پس‌ کی‌ به‌ سوی‌ خدا میروی‌؟!

وی‌ حقّ سخن‌ مرا خوب‌ فهمید و ادراک‌ کرد، امّا به‌ روی‌ اندیشۀ خود نیاورد و خود را به‌ نادانی‌ و غفلت‌ زد، و خنده‌ای‌ به‌ من‌ نمود و خداحافظی‌ کرد و گفت‌: دعای‌ سفر برای‌ من‌ بخوانید؛ و چمدانها را دست‌ گرفته‌ بیرون‌ می‌برد تا به‌ حرکت‌ درآید.

حضرت‌ حاج‌ سیّد هاشم‌ میفرمود: دیده‌ شده‌ است‌ بعضی‌ از مردم‌ حتّی‌ افراد مسمّی‌ به‌ سالک‌ و مدّعی‌ راه‌ و سبیل‌ إلی‌ الله‌، مقصود واقعیشان‌ از این‌ مسافرتها خدا نیست‌؛ برای‌ اُنس‌ ذهنی‌ به‌ مُدرَکات‌ پیشین‌ خود، و سرگرمی‌ با گمان‌ و خیال‌ و پندار است‌؛ و بعضاً هم‌ برای‌ بدست‌ آوردن‌ مدّتی‌ مکان‌ خلوت‌ با همراه‌ و یا دوستان‌ دیرین‌ در آن‌ أماکن‌ مقدّسه‌ میباشد.

و چون‌ دنبال‌ خدا نرفته‌اند و نمیروند و نمی‌خواهند بروند و اگر خدا را دودستی‌ بگیری‌ ـ و العیاذ بالله‌ ـ مثل‌ آفتاب‌ نشان‌ دهی‌ باز هم‌ قبول‌ نمی‌کنند و نمی‌پذیرند، ایشان‌ ابداً به‌ کمال‌ نخواهند رسید. فلهذا در تمام‌ این‌ أسفار از آن‌ مشرب‌ توحید چیزی‌ ننوشیده‌ و از ماءِ عذبِ ولایت‌ جرعه‌ای‌ بر کامشان‌ ریخته‌ نشده‌، تشنه‌ و تشنه‌ کام‌ باز میگردند، و به‌ همان‌ قِصَص‌ و حکایات‌ و بیان‌ احوال‌ اولیاء و سرگرم‌ شدن‌ با اشعار عرفانی‌ و یا أدعیه‌ و مناجاتهای‌ صوری‌ بدون‌ محتوا عمر خودشان‌ را به‌ پایان‌ میرسانند.


کتاب روح مجرد

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوی مجموعه تالیفات حضرت علامه آیة الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس‌سره

http://eezishn.mihanblog.com