گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

نامشروع بودن خروج علیه حاکم از دیدگاه اهل سنت و وهابیت

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

حکم خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت

برای دانلود فایل pdf روی آدرس ذیل کلیک کنید
 
 
 

فهرست مطالب

حکم خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت

فهرست مطالب

مقدمه:

بخش اول: خروج بر حاکم در گفتار پیامبر (ص) در منابع اهل سنت

دسته اول؛ دوری از حاکم و جماعت مساوی با مردن جاهلی

روایت اول:

روایت دوم:

روایت سوم:

دسته دوم: مخالفت با حاکم و جماعت، مساوی است با خروج از اسلام

طریق اول: ابوذر غفاری از رسول خدا (ص)

طریق دوم: روایت ابو درداء از رسول خدا (ص)

دسته سوم: مخالفت با سلطان،‌ موجب شکاف در دین

دسته چهارم: خارج شدگان از بیعت حاکم،‌ در قیامت حجتی ندارند

روایت اول؛‌ نافع از عبد الله بن عمر:

روایت دوم: زید بن اسلم از عبد الله بن عمر

روایت سوم؛ از عامر بن ربیعه از پدرش:

روایت چهارم از حذیفه:

دسته پنجم؛ عدم جواز قتال با حاکم در صورت اقامه نماز و روزه

روایت اول؛ از عوف بن مالک

روایت دوم؛ از ام سلمه:

روایت سوم؛ از ابو سعید خدری:

روایت چهارم؛ از عقبة‌ بن عامر:

دسته ششم؛ وجوب اطاعت از حاکمان به صورت مطلق

الف: از امیران خود اطاعت کنید به هر قیمتی که باشد

ب: اطاعت از امیران شیطان صفت نیز واجب است

ج: اطاعت از حاکمان ظالم واجب است

د: اطاعت حاکمان اطاعت خدا و معصیت آنها معصیت خداوند است

دسته هفتم؛ جایگاه حاکم در نظام هستی

روایت اول؛ حاکمان سپر بلا هستند:

روایت دوم؛ حاکم سایه خداوند است او را فحش ندهید

روایت سوم؛ خداوند، گرامی دارنده حاکم را در قیامت مورد اکرام قرار می‌دهد:

دسته هشتم: آثار وضعی مخالفت با حاکم در دنیا و آخرت

1. خداوند خروج گنندگان بر حاکم را در دنیا ذلیل می‌کند:

2. خروج گنندگان بر امام،‌ بدون سؤال وارد دوزخ می‌شوند:

3. خروج گنندگان بر حاکم نزد خدا در قیامت ارزشی ندارند

دسته نهم؛ همراهی شیطان با مخالفان حاکم و جماعت

دسته دهم؛ کشتن شورشگران، حکم نهائی

روایت اول

روایت دوم:

روایت سوم:

روایت چهارم:

بخش دوم: دیدگاه برخی از پیامبران و صحابه در باره خروج بر حاکم

1. زکریای نبی (ع): اسقاط حاکمی که خدا به وی مهلت داده است ممکن نیست

2. حضرت علی (ع): اسقاط حاکمی که خدا به وی مهلت داده است ممکن نیست

2. عمر بن خطاب:

الف: حتی اگر حاکم دینت را نقص کرد، صبر کن و خروج نکن

ب: اطاعت از حاکم دستگیره محکم اسلام است

3. ابن مسعود: زوال حکومت همانند کوه استوار ممکن نیست

بخش سوم: نظر فقهاء و متکلمین اهل سنت در مورد شورش بر علیه حاکم

1. احمد بن حنبل: دست از اطاعت نکشید

2. ابن بطال قرطبی مالکی: خروج بر ائمه جور جایز نیست

3. انصاری قرطبی: به نظر اکثر، صبر بر اطاعت از پیشوای جائر، سزوار است

4. نووی: به اجماع مسلمانان خروج بر حاکم، جایز نیست حتی اگر فاسق و فاجر باشند

5. ابن عبد البر: صبر بر ظلم حاکم جائر بهتر از خروج علیه او است

6. ابن تیمیه:

الف: اهل علم و دین و فضیلت، خروج بر حاکم را جایز نمی‌دانند:

ب: هر کس مطیع حاکم نباشد به مرگ جاهلیت می میرد:

ج: مذهب اهل سنت عدم جواز خروج بر حکام است اگر چه ظالم باشند

7. ابن حجر عسقلانی: خروج گذشتگان بر حاکم ظالم، قبل از اجماع بر حرمت آن بوده است:

8. مناوی: دعا کردن برای سلطان جائر، جایز است

نفرین کردن ظالمان جایز نیست؛ چون حاکم جائر، عدالت خداوند در زمین است

9. لالکائی: جنگ و خروج بر حاکم،‌ بدعت است

10. بربهاری: جنگ با حاکم اگرچه ظالم باشد جایز نیست

12. محمد بن عبد الوهاب: خروج از جماعت بر اساس آیات و روایات حرام است

13. ابن عثیمین: اگر خروج بر حاکم کافر موجب فساد اکبر شود جایز نیست

14. صالح فوزان: اگر قدرت نباشد، نباید با حاکم کافر جنگید !

15. بن باز: اگر خروج بر حاکم کافر موجب فساد اکبر شود جایز نیست

16. البانی: خروج بر حاکم کافر جایز نیست

17. مقبل بن هادی: خروج بر حاکم جایز نیست؛ حتی اگر کافر باشد

18. ابو الولید الباجی: ظلم و جور سلطان، بهتر از فتنه است

19. رحیبانی: اجماع بر حرمت خروج بر حاکم جائر منعقد است

نتیجه