ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
بسم الله الرحمن الرحیم
حکم خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
بخش اول: خروج بر حاکم در گفتار پیامبر (ص) در منابع اهل سنت
دسته اول؛ دوری از حاکم و جماعت مساوی با مردن جاهلی
دسته دوم: مخالفت با حاکم و جماعت، مساوی است با خروج از اسلام
طریق اول: ابوذر غفاری از رسول خدا (ص)
طریق دوم: روایت ابو درداء از رسول خدا (ص)
دسته سوم: مخالفت با سلطان، موجب شکاف در دین
دسته چهارم: خارج شدگان از بیعت حاکم، در قیامت حجتی ندارند
روایت اول؛ نافع از عبد الله بن عمر:
روایت دوم: زید بن اسلم از عبد الله بن عمر
روایت سوم؛ از عامر بن ربیعه از پدرش:
دسته پنجم؛ عدم جواز قتال با حاکم در صورت اقامه نماز و روزه
روایت چهارم؛ از عقبة بن عامر:
دسته ششم؛ وجوب اطاعت از حاکمان به صورت مطلق
الف: از امیران خود اطاعت کنید به هر قیمتی که باشد
ب: اطاعت از امیران شیطان صفت نیز واجب است
ج: اطاعت از حاکمان ظالم واجب است
د: اطاعت حاکمان اطاعت خدا و معصیت آنها معصیت خداوند است
دسته هفتم؛ جایگاه حاکم در نظام هستی
روایت اول؛ حاکمان سپر بلا هستند:
روایت دوم؛ حاکم سایه خداوند است او را فحش ندهید
روایت سوم؛ خداوند، گرامی دارنده حاکم را در قیامت مورد اکرام قرار میدهد:
دسته هشتم: آثار وضعی مخالفت با حاکم در دنیا و آخرت
1. خداوند خروج گنندگان بر حاکم را در دنیا ذلیل میکند:
2. خروج گنندگان بر امام، بدون سؤال وارد دوزخ میشوند:
3. خروج گنندگان بر حاکم نزد خدا در قیامت ارزشی ندارند
دسته نهم؛ همراهی شیطان با مخالفان حاکم و جماعت
دسته دهم؛ کشتن شورشگران، حکم نهائی
بخش دوم: دیدگاه برخی از پیامبران و صحابه در باره خروج بر حاکم
1. زکریای نبی (ع): اسقاط حاکمی که خدا به وی مهلت داده است ممکن نیست
2. حضرت علی (ع): اسقاط حاکمی که خدا به وی مهلت داده است ممکن نیست
الف: حتی اگر حاکم دینت را نقص کرد، صبر کن و خروج نکن
ب: اطاعت از حاکم دستگیره محکم اسلام است
3. ابن مسعود: زوال حکومت همانند کوه استوار ممکن نیست
بخش سوم: نظر فقهاء و متکلمین اهل سنت در مورد شورش بر علیه حاکم
1. احمد بن حنبل: دست از اطاعت نکشید
2. ابن بطال قرطبی مالکی: خروج بر ائمه جور جایز نیست
3. انصاری قرطبی: به نظر اکثر، صبر بر اطاعت از پیشوای جائر، سزوار است
4. نووی: به اجماع مسلمانان خروج بر حاکم، جایز نیست حتی اگر فاسق و فاجر باشند
5. ابن عبد البر: صبر بر ظلم حاکم جائر بهتر از خروج علیه او است
الف: اهل علم و دین و فضیلت، خروج بر حاکم را جایز نمیدانند:
ب: هر کس مطیع حاکم نباشد به مرگ جاهلیت می میرد:
ج: مذهب اهل سنت عدم جواز خروج بر حکام است اگر چه ظالم باشند
7. ابن حجر عسقلانی: خروج گذشتگان بر حاکم ظالم، قبل از اجماع بر حرمت آن بوده است:
8. مناوی: دعا کردن برای سلطان جائر، جایز است
نفرین کردن ظالمان جایز نیست؛ چون حاکم جائر، عدالت خداوند در زمین است
9. لالکائی: جنگ و خروج بر حاکم، بدعت است
10. بربهاری: جنگ با حاکم اگرچه ظالم باشد جایز نیست
12. محمد بن عبد الوهاب: خروج از جماعت بر اساس آیات و روایات حرام است
13. ابن عثیمین: اگر خروج بر حاکم کافر موجب فساد اکبر شود جایز نیست
14. صالح فوزان: اگر قدرت نباشد، نباید با حاکم کافر جنگید !
15. بن باز: اگر خروج بر حاکم کافر موجب فساد اکبر شود جایز نیست
16. البانی: خروج بر حاکم کافر جایز نیست
17. مقبل بن هادی: خروج بر حاکم جایز نیست؛ حتی اگر کافر باشد
18. ابو الولید الباجی: ظلم و جور سلطان، بهتر از فتنه است
19. رحیبانی: اجماع بر حرمت خروج بر حاکم جائر منعقد است