ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
اولین چیزی که خدا اراده کرد بیافریند؛ محبت بود. آنچه سبب شد خدا عالم را بیافریند، محبت بود. مبدأ، محبت است. معاد، محبت است. بین این دو هم محبت است. همه اش محبت است. فرمود: اَولنا محمد و اَوسطنا محمد و آخرنا محمد و کلّنا محمد.
خداوند است که خلقت آفرین ارواح و صورتهاست!» ابن أبیالعَوْجاء گفت: ذَکَرْتَ اللهَ فَأحَلْتَ عَلَی غَائبٍ! «اسم خدا را بر زبان آوردی، و حواله بر غائب نمودی!» حضرت فرمودند: وَیْلَکَ کَیْفَ یَکُونُ غَائباً مَنْ هُوَ مَعَ خَلْقِهِ شَاهدٌ؟! وَ إلَیْهِمْ أقْرَبُ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ، یَسْمَعُ کَلَامَهُمْ، وَ یَرَی أشْخَاصَهُم، وَ یَعْلَمُ أسْرَارَهُمْ! «ای وای بر تو! چگونه غائب است آن کس که آفریدگانش را شاهد و ناظر است؟! و از رگ گردن به ایشان نزدیکتر است؟ کلامشان را میشنود، و هیاکلشان را میبیند، و پنهانیها و اسرارشان را میداند!» ابن أبیالعوجاء گفت: فَهُوَ فِی کُلِّ مَکَانٍ؟! ألَیْسَ إذَا کَانَ فِی السَّمَاءِ کَیْفَ یَکُونُ فِی الارْضِ؟! وَ إذَا کَانَ فِی الارْضِ کَیْفَ یَکُونُ فِی السَّمَاءِ؟ «آیا او در هر مکان میباشد؟! او هنگامی که در آسمان است چگونه میتواند در زمین بوده باشد؟! و هنگامی که در زمین است چگونه میتواند در آسمان بوده باشد؟!» امام صادق علیه السلام به او گفتند: إنَّمَا وَصَفْتَ الْمَخْلُوقَ الَّذِی إذَا انْتَقَلَ مِنْ مَکَانٍ اشْتَغَلَ بِهِ مَکَانٌ وَ خَلَا مِنْهُ مَکَانٌ، فَلَایَدْرِی فِی الْمَکَانِ الَّذِی صَارَ إلَیْهِ مَا حَدَثَ فِی المَکَانِ الَّذِی کَانَ فِیهِ! فَأمَّا اللهُ الْعَظِیمُ الشَّأنُ الْمَلِکُ الدَّیَّانُ فَلَایَخْلُو مِنْهُ مَکَانٌ، وَ لَایَشْتَغِلُ بِهِ مَکَانٌ، وَ لَایَکُونُ إلَی مَکَانٍ أقْرَبَ مِنْهُ إلَی مَکَانٍ! «این اوصافی که تو ذکر کردی فقط اوصاف مخلوقی است که چون از مکانی به جای دگری انتقالیابد مکانی جدید را حائز میشود و مکان قدیم را خالی مینماید، بنابراین در این مکانی که اینک حیازت کرده است نمیداند چه حادثهای در مکانی که قبلاً در آنجا بوده است اتّفاق افتاده است. و اما خداوند عظیم الشأن، پادشاه و سلطان، قاهر دیّان هیچ مکانی از او خالی نیست، و هیچ مکانی هم بدو مشغول نیست، و معقول نیست که نسبت وی به مکانی نزدیکتر از نسبت وی به مکان دیگر باشد.» |
منبع : امام شناسی ج 18 ص 50 |