گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

آیا دراویش وصوفیه مورد تائید هستند؟

آیا دراویش وصوفیه مورد تائید هستند؟

زندگی و قول و فعل و تقریر أئمه (علیهم السلام) برای ما حجت است و هر فرقه ای از فِرَق اسلامی، اگر کارشان با فعل و قول أئمه (علیهم السلام) مطابقت کند، مورد تأئید ماست و اختلاف در اسم نداریم. آنچه که برای ما مسلّم و محرز است، مطابقت اینها با مبانی اسلام و دستورات أئمه (علیهم السلام) و مراجع عظام تقلید است. اگر یک درویشی، معتقدات شیعه را دارد و معتقد به امامت 12 امام است و از مرجعی تقلید می کند و تمام اعمالش را انجام می دهد، در حقیقت همان شیعه است و فقط نامش چیز دیگری است. اما اگر خیر، به یک اصلی از اصول تشیع، تحت عنوان صوفی یا درویش، ضربه بزند یا منکر باشد و یا عمل نکند یا معتقد باشد که برخی از اعمال از او برداشته شده است، او گمراه و گمراه گر است.

اما روایاتی که از أئمه (علیهم السلام) آمده، چه در رابطه با سفیان ثوری و چه دیگران، اینها در زمان خودشان، نقش فعالی داشتند و این روایات اگر صحیح باشند، حجت هستند و ما به محتوا و مضمون کلام معصوم (علیهم السلام) پای‌بند هستیم، به شرط اینکه این روایات از نظر رجالی، کاملا معتبر باشند.

برخی روایات از امام رضا (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) نسبت به صوفیانی که در عصر آنها بوده، صادر شده که به بهانه تصوف، مردم را از اهل بیت (علیهم السلام) دور می کردند و دکانی در برابر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) درست کرده بودند و از نظر ما هم مطرود هستند.