بسم الله الرّحمن الرّحیم
جستاری کوتاه در باب نظر اسلام دربارهی مسیحیّت امروزی
۱/مدرسهی
توحید و تسلیم کلاسهای متعدّد دارد که معلّم آنها انبیا و متن درسی آنها
کتب آسمانی است. بشریت شاگرد این مدرسه است و در طیّ تاریخ، با رشدی که
مییافته، به کلاسهای بالاتری که دروس آنها متناسب با نیاز جدید و بالاتر
او باشند، احتیاج پیدا میکرده و خدا هم برای او کتاب و معلّم جدید
میفرستاده و کلاس بالاتر را دائر میکرده است. بنابراین همهی انبیا در یک
راستا و جهت فعالیت میکردهاند و هیج اختلاف و تعارضی بین آنها و کتب و
دینشان نیست؛ بلکه مکمّل برنامهی یکدیگر بودهاند. قرآن کریم بارها بر این
حقیقت تصریح نموده است. (سورهی بقره، آیههای ۱۳۶ و ۲۸۵ و سورهی
آلعمران، آیهی ۸۴)
رشد
بشر، هم در زمینهی نیل به ظرفیّت درک معارف بلندتر و عمیقترِ اعتقادی و
هم در عرصهی بالا رفتن ظرفیّت ضابطهپذیری و مراعات مقرّرات گستردهتر،
جامعتر و حاوی جزئیّات بیشتر در زندگی عملی خویش، اقتضا کرده خداوند
پیدرپی پیامبرانی با تعالیمی متناسب با رشد انسانهای هر دوره و عصر
بفرستد و چون هر دین مربوط به مرحلهای از رشد بشر است و وقتی بشریت از آن
دوره گذشت، دین مزبور، چه در زمینهی معرفتی و اعتقادی و چه در عرصهی
دستورالعملها و احکام، دیگر پاسخگوی نیازهای او نخواهد بود، بشر در هر
زمان باید از دین جدیدی که خداوند فرستاده پیروی کند. بنابراین انسانها
در هر زمان موظّفند همواره به آخرین دین و پیامبر الهی بگروند.
پیروی
از دینی که دوران آن گذشته و پس از آن دین دیگری از جانب خداوند آمده است،
کاری نادرست و غیرمنطقی است؛ کما اینکه دانشآموزی که کلاس دوم را طی کرده
است، معقول نیست مجدّداً سر کلاس دوم بنشیند؛ بلکه باید به کلاس سوم و
معلّم و کتاب درسی آن مراجعه نماید و این واقعیت بههیچوجه بهمعنای نفی و
انکار ارزشمندی معلّم و کتاب و دروس کلاس دوم نیست.
در
نتیجه با توجّه به آمدن پیامبر اسلام و تعالیم قرآن از جانب خداوند، پیروی
از انبیا و کتابهای آسمانی قبل کاری خطا و ناموجّه بوده و مورد پذیرش
خداوند نیست. قرآن کریم به این امر نیز تصریح نموده است. ( سورهی
آلعمران، آیهی ۸۵) براین اساس تبعیّت از مسیحیّت در این عصر جایز نیست.
۲/
متأسفانه بشر جاهل دست به تحریف کتابهای آسمانی قبل زد. در نتیجه، آنچه
امروز از کتابهای ادیان قبل از اسلام در دسترس است، آمیزهای از حقایق
آسمانی و خرافات و اباطیل بشری است.
شواهد تحریفشدگی کتاب مقدّس: موارد حاکی از تحریف و دستکاری شدن کتاب مقدّس است، در قالب دو محور زیر قابل دستهبندی است.
محور
اوّل: کتاب آسمانی هرگز تناقضگویی نمیکند؛ کما اینکه قرآن کریم یکی از
دلایل الهی بودن خود را نبود تناقض بین مطالب آن عنوان نموده است. ( آیا
درباره قرآن نمی اندیشند که اگر از جانب خدا نبود در آن تناقضات و اختلافات
بسیاری یافت میشد. سورهی نساء، آیهی ۸۲)؛ ولی کتاب مقدّس مملوّ از
دوگانهگویی و تناقض است. نمونههایی از آنها به شرح زیر است.
۱/
انجیل متّی باب ۲۷ آیه ۶۳ و انجیل لوقا باب ۲۴ آیه ۲۱ و انجیل مرقس باب ۱۰
آیه ۳۵ و انجیل متّی باب ۱۲ آیه ۴۰ و باب ۱۶ آیه ۴ و انجیل لوقا باب ۱۱
آیه ۲۹ می گویند عیسی پس از ۳ روز از قبر برخاست؛ ولی انجیل مرقس باب ۱۵ و
باب ۱۶ آیه ۱ تا ۵ و انجیل لوقا باب ۲۴ آیات ۱ تا ۴ و انجیل یوحنا باب ۲۰
آیه ۱ تا ۱۱می گویند عیسی ۲ شب و ۱ روز در قبر ماند.
۲/
انجیل متّی باب ۱۹ آیات ۲۷ و ۲۸ میگوید همهی ۱۲ حواری مسیح در بهشتند؛
ولی انجیل یوحنا باب ۱۲ آیات ۴ تا ۷ و باب ۶ آیات ۳ تا ۷ میگوید یکی از
حواریون یعنی یهودا اسخریوطی خائن است.
۳/ انجیل متّی باب ۱۲ آیات ۱۴ و ۱۵ میگوید عیسی در کودکی در مصر بود؛ ولی انجیل لوقا باب۱ آیه ۳۹ میگوید در یهودیّه بود.
۴/
انجیل متّی باب ۲ آیه ۲۲ و انجیل مرقس باب ۱ آیه ۴ میگوید عیسی پس از مرگ
هیرودیس در جلیله بود؛ ولی انجیل یوحنا باب ۲ آیه ۱۳ میگوید در اورشلیم
بود.
۵/ انجیل متّی باب ۱۰ آیه ۳ میگوید حواری دوازدهم تدی است؛ ولی انجیل لوقا باب ۲۲ آیه ۳ میگوید حواری دوازدهم یهودا اسخریوطی است.
۶/
انجیل متّی باب ۳ آیات ۱۳ تا ۱۶ و انجیل مرقس باب ۱ آیه ۹ میگوید عیسی به
دست یحیی تعمید یافت؛ ولی انجیل لوقا باب ۳ آیات ۱۹ تا ۲۱ میگوید یحیی در
آن وقت زندانی بود و عیسی خود غسل تعمید کرد.
۷/
انجیل متّی باب ۱۱ آیه ۱۷ میگوید عیسی ۴ روز قبل از عید فصح به اورشلیم
وارد شد؛ ولی انجیل یوحنا باب ۲ آیه ۱۳ و باب ۱۲ آیه ۱میگوید ۵ روز بعد از
عید فصح وارد شد.
۸/ انجیل متّی باب ۲۱ آیه ۷ میگوید عیسی هنگام ورود بر ۲ الاغ سوار بود؛ ولی انجیل یوحنا باب ۱۲ آیه ۱۴ میگوید بر ۱ الاغ سوار بود.
۹/
هر یک از چهار انجیل اولین کسانی را که عیسی را پس از مصلوب شدن دیدند،
متفاوت با سایر انجیل ها نقل کردهاند. انجیل یوحنا باب ۲۰ آیات ۱۴ تا ۲۴،
انجیل لوقا باب ۲۴ آیات ۱۳ تا ۳۶، انجیل مرقس باب ۱۶ آیات ۹ تا ۱۴ و انجیل
متّی باب ۲۸ آیات ۱ تا ۹.
۱۰/
انجیل یوحنا باب ۱۷ آیه ۳ و رساله اعمال رسولان باب ۹ آیه ۶ میگوید
عیسی خداست؛ ولی انجیل یوحنا باب ۱ آیات ۱ و ۱۴ و باب ۳ آیه ۱۶ میگوید
عیسی پسر خداست.
۱۱/
انجیل متّی باب ۲۷ آیات ۴۴و ۴۵ میگوید هر دو نفری که با عیسی به دار
آویخته شدند، به عیسی بد گفتند؛ ولی انجیل لوقا باب ۲۳ آیات ۴۰ تا ۴۲
میگوید یکی از آنها از عیسی دفاع کرد.
۱۲/
انجیل مرقس باب ۶ آیات ۸ تا ۱۰ میگوید عیسی دستور داد جز عصا و کفش چیزی
نپوشند؛ ولی انجیل متّی باب ۱۰ آیات ۱۰ و ۱۱ و انجیل لوقا باب ۹ آیه ۳ و
باب ۱۰ آیه ۴ میگوید عیسی گفت عصا و کفش برندارید.
۱۳/
انجیل متّی باب ۲۶ آیات ۷۰ و ۷۱ میگوید بازپرسان پطرس ۲ کنیز بودند؛
انجیل مرقس باب ۱۴ آیات ۶۷ تا ۷۰ میگوید ۱ کنیز ۲ بار او را بازجویی کرد؛
انجیل لوقا باب ۲۲ آیه ۵۵ تا ۵۹ میگوید ۱ کنیز و ۱ مرد پطرس را بازجویی
کردند.
۱۴/ انجیل متّی باب ۱ آیه ۱۶ میگوید پدر بزرگ عیسی یعقوب نام داشت؛ ولی انجیل لوقا باب ۳ آیه ۲۴ میگوید هالی نام داشت.
۱۵/ انجیل متّی باب ۱ آیه ۱۶ و انجیل لوقا باب ۳ آیه ۲۴ نسب عیسی را مختلف نقل کردهاند.
۱۶/
انجیل متّی باب ۱ آیات ۱۷ و ۱۸ میگوید از ابراهیم تا عیسی ۴۲ پشت فاصله
بود؛ ولی انجیل لوقا باب ۳ آیات ۲۳ تا ۲۸ میگوید ۵۶ پشت فاصله بود.
۱۷/
انجیل متّی باب ۱ آیه ۷ و انجیل لوقا باب ۳ آیه ۳۱ میگوید عیسی از نسل
داود است؛ ولی انجیل متّی باب ۲۲ آیات ۴۱ تا ۴۶ خود عیسی این امر را انکار
میکند.
۱۸/
انجیل متّی باب ۱ آیه ۷ و انجیل لوقا باب ۳ آیه ۳۱ میگوید عیسی از طریق
پدرش یوسف از نسل داود شاه است؛ ولی انجیل متّی باب ۱ آیه ۱۶ میگوید یوسف
شوهر مریم بود، نه پدر عیسی؛ زیرا او از روح القدس به وجود آمد.
۱۹/
انجیل یوحنا باب ۸ آیه ۱۴ میگوید شهادت عیسی در مورد خودش راست است؛ ولی
انجیل یوحنا باب ۵ آیه ۳۱ میگوید شهادت عیسی درباره خودش راست نیست.
۲۰/
انجیل لوقا باب ۱۸ آیه ۱۹ میگوید مسیح میگوید به من نیکو نگویید، تنها
خدا نیکوست؛ ولی انجیل یوحنا باب ۱۰ آیه ۱۱ میگوید عیسی به خودش نیکو
میگوید.
۲۱/
انجیل متّی باب ۵ آیه ۱۷ میگوید عیسی فرمود من برای نسخ و باطل کردن
تورات و کتب پیامبران قبل نیامدهام؛ بلکه آمدهام آنها را تکمیل کنم و
آنها تا قیامت نسخ نمیشوند؛ ولی در رساله پولس به رومیان باب ۴ آیات ۱۴ و
۱۵ و باب ۷ آیات ۴ و ۶ و رساله به تیماتؤس اوّل باب ۴ آیه ۴ و نامه به
غلاطیان باب ۳ آیات ۱۳ و ۲۵ و باب ۵ آیه ۱۸ و باب ۳ آیه ۲۴ و نامه به
افسسیان باب ۲ آیه ۱۵ و نامه به عبرانیان باب ۷ آیه ۱۸ و باب ۸ آیه ۷ و باب
۹ آیه ۱۰ و باب ۱۹ آیه ۱۰ پولس میگوید مسیح با مصلوب شدن ملعون خدا شد و
از این راه عمل به احکام شریعت را نسخ کرد.
محور
دوم: عقاید مطرح در کتاب مقدّس درباره خداوند و انبیای الهی: به روشنی از
تحریف شدن کتاب مقدّس خبر میدهد؛ زیرا ساحت پروردگار متعال و انبیای عظام
از اباطیل و نسبت های ناروای مزبور پاک و مبرّاست و محال است کتاب آسمانی
یی که دستکاری و تحریف نشده باشد، حاوی چنان اراجیفی باشد. به نمونههایی
از آن موارد ذیلاً اشاره می کنم.
۱/
سِفر خروج باب ۳ آیه ۸ میگوید موسی خداست. صحیفه اشعیاء نبی باب ۹ آیات ۶
تا ۹ و انجیل یوحنا میگوید عیسی خداست. انجیل یوحنا باب ۱ آیات ۱ و ۱۴ و
باب ۳ آیه ۱۶ میگوید عیسی پسر خداست؛ در حالیکه انجیل یوحنا باب ۱۷ آیه ۳ و
انجیل مرقس باب ۱۲ آیات ۲۳ تا ۲۹ از خدای واحد سخن گفته است.
۲/ سِفر پیدایش باب ۳۲ آیه ۲۵ تا ۳۱ میگوید یعقوب با خدا کشتی گرفت و خدا را به زمین زد.
۳/ سِفر پیدایش باب ۳ آیات ۷ تا ۱۱ میگوید آدم و حوّا در بهشت خود را پشت درختان از خدا پنهان کردند و خدا آنها را نمیدید.
۴/ کتاب اوّل پادشاهان باب ۱۱ آیات ۵ تا ۹ میگوید سلیمان نبی بتخانه ساخت.
۵/ سِفر خروج باب ۳۲ آیات ۱ تا ۵ میگوید هارون پیامبر گوسالهای به عنوان خدا ساخت.
۶/ سِفر اعداد باب ۲۰ آیه ۱۲ و باب ۲۷ آیه ۱۴ میگوید موسی و هارون پیامبر بیدین بودند.
۷/
در حالی که سِفر تثنیه باب ۲۲ آیه ۲۱ و باب ۲۳ آیات ۲ و ۱۷ میگوید زنا و
زنازاده منفور است؛ کتاب مقدّس مسیح را در سه پشت زنازاده معرّفی میکند.
نفر اوّل فارص را که در انجیل متّی باب ۱ آیه ۲ و انجیل لوقا باب ۳ آیه ۳۳ و
سِفر پیدایش باب ۳۸ آیه ۲۹/ نفر دوم بوعز فرزند راحاب را که در انجیل
لوقا باب ۳ آیه ۳۲ و انجیل متّی باب ۱ آیات ۴ و ۵ ( صحیفه هوشع نبی باب ۲
آیه ۱ راحاب را زنی زناکار معرّفی کرده است.) سوم سلیمان بن داود را که
انجیل متّی باب ۱ آیه ۱۶ ( کتاب دوم سموئیل نبی باب ۱۱ آیات ۲ به بعد
میگوید داود پیامبر با زن اوریای حتی زنا کرد و سلیمان پیامبر به دنیا
آمد.)
۸/
سِفر پیدایش باب ۱۹آیات ۳۱ تا ۳۸ میگوید دختران لوط پیامبر به او شراب
خوراندند و در حالی که مست بود، یک به یک با پدرشان زنا کردند و از او
فرزنددار شدند.
۹/ کتاب دوم سموئیل باب ۱۱ آیات ۳ تا ۲۷ میگوید داود پیامبر اوریای حتّی را کشت و با زنش زنا کرد.
۱۰/ صحیفه هوشع نبی باب ۱ آیه ۲ میگوید خداوند به هوشع نبی دستور داد زن زناکار بگیرد.
۱۱/در
حالی که انجیل لوقا باب ۱ آیه ۱۵ شراب ننوشیدن یحیی پیامبر را ستوده و
رساله پولس به افسسیان باب ۵ آیه ۱۸ میگوید مست شراب نشوید و سِفر
لاویان باب ۱۰ آیات ۸ تا ۱۱ و صحیفه اشعیاء نبی باب ۵ آیه ۱۱ و باب ۲۸ آیه ۷
میگوید شراب حرام است؛ ولی انجیل یوحنا باب ۲ آیات ۱ تا ۱۲ شراب ساختن را
معجزه عیسی و شرابخوری را پسندیده دانسته و انجیل متّی باب ۲۶ آیه ۲۷ و
انجیل لوقا باب ۷ آیه ۳۳ و انجیل متّی باب ۱۱ آیه ۱۹ از شراب خوردن عیسی و
سِفر پیدایش باب ۹ آیات ۲۱ تا ۲۶ از شرابخوری و مستی نوح پیامبر سخن گفته
است.
۱۲/ انجیل یوحنا باب ۷ آیات ۸ به بعد از دروغگویی عیسی سخن گفته است.
دو
محوری که تاکنون توضیح داده شد، به روشنی حکایت میکند کتاب مقدّسی که در
دست مسیحیان امروزی است، غیر از کتب آسمانی اوّلیّه است و دچار تحریف شده
است.
شواهد
بارزی وجود دارد که هم تورات و هم اناجیل کنونی بعد از حضرت موسی
علیهالسّلام و حضرت عیسی علیهالسّلام نوشته شدهاند. هم در عهد قدیم سِفر
تثنیه باب ۴۳ آیه ۵ ماجرای مرگ موسی علیهالسّلام و دفن او و عزاداری برای
او نقل شده که حاکی از آن است که این کتاب بعد از مرگ موسی علیهالسّلام
نوشته شده است و هم در انجیل متّی باب ۲۷ و انجیل مرقس باب ۱۵ و انجیل لوقا
باب ۲۳ آیه ۳۳ و انجیل یوحنا باب ۱۹ آیه ۱۸ ماجرای مصلوب شدن عیسی
علیهالسّلام و دفن وی نقل شده است که نشان میدهد این انجیلها پس از عیسی
علیهالسّلام نوشته شدهاند.
بشارات کتاب مقدّس بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
بشاراتی
در کتاب مقدّس بر دین و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وجود دارد
که از دست تحریف محفوظ مانده است. ذیلاً چند نمونه از این بشارات ذکر
میشود؛ ولی تعداد بشارات کتاب مقدّس بر ظهور پیامبر اسلام بسیار بیشتر از
موارد زیر است.
۱/
بشارت عیسی علیهالسّلام بر آمدن تسلّی دهنده، در انجیل یوحنا باب ۱۴ آیه
۱۷ و باب ۱۵ آیه ۲۷ و باب ۱۶ آیه ۷/ ( آنچه به فارسی تسلّی دهنده ترجمه شده
است در متن عبری کتاب مقدّس فارقلیط است که ترجمه فارسی صحیح آن ستوده
یعنی محمّد صلی الله علیه و آله و سلم است.)
۲/ بشارت عیسی علیهالسّلام بر آمدن روح راستی پس از وی، در انجیل یوحنا باب ۱۶ آیه ۱۳.
۳/ بشارت عیسی علیهالسّلام بر آمدن رئیس جهان پس از وی، در انجیل یوحنا باب ۱۴ آیه ۳۰.
۴/
بشارت عیسی علیهالسّلام بر آمدن پسر انسان پس از وی. بنا به گفتهی
جیمزهاکس، مفسّر آمریکایی کتاب مقدّس، تعبیر «پسر انسان» در اناجیل،
حدود هشتاد بار آمده است و از این هشتاد بار، تنها سی بار آن با خود حضرت
مسیح علیهالسّلام قابل تطبیق است. در پنجاه مورد دیگر آن، سخن از
نجاتدهندهای است که در آخرالزّمان خواهد آمد و مقصود از آن حضرت مسیح
علیهالسّلام نیست.جیمز هاکس، قاموس کتاب مقدّس، ص ۲۱۹.
۵/
بشارت بر آمدن پیامبری از کوه فاران ( که به گفته قاموس کتاب مقدّس کوهی
در مکّه است) در سِفر تثنیه باب ۳۳ آیات ۱ تا ۳ و صحیفه حبقوق نبی باب ۳
آیات ۳ تا ۷.
۶/
پیامبری که خواهد آمد از نسل اسماعیل علیهالسّلام دوازده امام دارد. سِفر
پیدایش باب ۱۷ آیه ۲۰. این در حالی است که پیامبران بنی اسرائیل از نسل
اسحاق علیهالسّلام هستند و تنها پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم
است که از نسل اسماعیل علیهالسّلام می باشد.
۷/
سِفر تثنیه باب ۱۸آیات ۱۸ تا ۲۲ میگوید پیامبری چون موسی خواهد آمد و در
باب ۳۴ آیه ۱ میگوید از بنی اسرائیل پیامبری چون موسی نخواهد آمد. پس
پیامبری که می آید از بنی اسرائیل نیست.
۸/
بشارات فراوانی بر ظهور امام زمان علیهالسّلام در کتاب مقدّس وجود دارد.
از جمله مزامیر یا زبور داود، مزمور ۳۷ آیات ۱ تا ۴ و ۷ و ۹ و ۱۸ و ۲۹ و
صحیفه اشعیاء نبی باب ۱۱ آیات ۱ تا ۶ و صحیفه دانیال نبی باب ۱۲ آیات ۱ تا ۵
و ۱۳ و سِفر پیدایش باب ۱۷ آیه ۲۰ و باب ۱۸ آیه ۱۹ و انجیل متّی باب ۲۴
آیات ۳۰ به بعد و انجیل مرقس باب ۱۳ آیات ۳۳ به بعد و انجیل لوقا باب ۱۲.
مسیحی
راستین کسی است که پذیرای بشارات فوق باشد و بر پیروی از کتاب و دین تحریف
شدهای که حتّی اگر تحریف نشده بود نیز دوران آن گذشته و تمام شده و دیگر
پاسخگوی نیازهای بشر امروز نبود، اصرار نورزد. ضمن احترام به تمام انبیای
الهی و دین و کتابشان، تأکید میکنیم که امروز تنها راه صحیح، تبعیّت از
اسلام و قرآن و پیامبر اسلام است که از یک سو کتابش خالص و دستنخورده است و
از سوی دیگر آموزهها و تعالیمش متناسب با نیاز بشر آخرالزّمان است. ادیان
قبل و از جمله مسیحیّت، هم با نیاز امروز بشر تناسب ندارند و هم خلوصشان
از بین رفته و تحریف شدهاند.
امید
است آنچه ذکر شد، حقیقت را در زمینهی مورد بحث کاملاً روشن کرده باشد.
طرح گستردهتر این مباحث از ظرفیت این نوشتهی مختصر خارج است و باید در
قالب کتاب به آن پرداخت.
در
پایان بر همهی انبیای الهی از آدم تا خاتم علیهمالسّلام درود میفرستیم و
توفیق جامعهی بشری را در هدایتیافتن و گرویدن به راه سعادت و بهروزی
دوجهانی و دین و شریعتی که برای بشر امروز مورد رضایت الهی است، از خداوند
متعال مسألت مینماییم. و السّلام علی من اتّبع الهدی.