ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
روح مجرد، ص: 441 مجالس و محافل ما باید براساس توحید باشد، قرآن خوانده شود؛ ذکر و فضائل ائمّه علیهم السّلام باید در راه مسیر توحید و عرفان إلهى قرار گیرد؛ نه آنکه خدا را فراموش کنیم و از ایشان یاد کنیم. ذکر آنها بدون عنوان مرآتیّت، شکل استقلال به خود میگیرد و سر از غلوّ و ارتفاع بیرون مىآورد. هر چه را که ما از امام بخواهیم و در آن حال از خدا غافل باشیم، إمام را پرستیدهایم. امام راه است، و مقصد و مطلوبْ خداست. نباید راه و طریق با هدف و مقصد خلط شود که در آن صورت از صبغه توحید خارج میگردد. در وقتیکه مقابل ضریح مقدّس مىایستیم، هر چه بخواهیم و دعا کنیم باید از خدا باشد؛ و از آنحضرت که میخواهیم باید به عنوان وساطت و نمایندگى باشد، تا از خدا بگیرد و به ما بدهد. اگر از خود حضرت بخواهیم و خدا را فراموش کنیم راه خلاف را پیمودهایم. خودش بدینگونه رضا نمیدهد، و دعایمان را مستجاب نمىنماید. چون در برابر خدا بت ساختهایم و امامان ما علیهم السّلام نفى این معنى را کرده و مىکنند. امّا اگر بوسیله آنها از خدا بخواهیم و مؤثّر حقیقى و إعطا کننده واقعى را خدا بدانیم، هم دعایمان را مستجاب مىنمایند و حاجتمان را بر مىآورند، و هم از صراط توحید قدمى روح مجرد، ص: 442 تجاوز نکردهایم و خود را به غلوّ و شرک نیالودهایم. هر چه از خود امام بخواهیم غُلوّ است و شرک. و هر چه از خدا بواسطه امام بخواهیم توحید است و معرفت. اشکال شیخ أحمد أحسائى و پیروانش از همینجا پیدا شد؛ و عرفان عرفاءِ حقّه ما نیز براساس توجّه بدین دقیقه بود. در اینصورت باید درست متوجّه باشیم تا خداى نخواسته عبادتمان و دعایمان و توسّلمان و زیارتمان سر از مذهب شیخیّه درنیاورد؛ و خود به صورت، صحیح العقیده و در باطن موافق آن طرزِ آداب نباشیم که غلوّ و ارتفاعِ مَنْهىّ در روایات غیر از این چیزى نیست. مبادا یک عمر بحث از صحّت و استوارى أمْرٌ بَینَ الامْرَیْن بنمائیم ولى عملًا در دام مُفَوِّضه گرفتار آئیم! |
منبع : روح مجرد ص 441 لینک های مرتبط: |