گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

رساله اربعین در فرهنگ شیعه

فهرست
13-23   مقدّمه
13   معنای «شِعار» به نقل از «لسان العرب»
15   تفسیر لغت «شعار» در «لغت نامه دهخدا»
16   کیان اقوام و ملل بر حفظ سنّت‌ها و شعارهای آنان است
17   در مکتب شیعه ولایت و امامت محور اصلی و شعار است
18   رجوع شیعه به امام معصوم به عنوان یک مرجع دینی نمی‌باشد
20   هویّت مکتب شیعه در انقیاد مطلق از امام معصوم است
21   برگزاری مجالس هفتم و چهلم و سال برای متوفّی از رسوم غلط می‌باشد
22   مجلس اربعین از اختصاصات سیّد الشّهداء است
27-46   فصل اوّل: واژه «اربعین» در فرهنگ اسلام
  در فرهنگ اسلام نوعی رابطه تکوینی و تشریعی نسبت به لفظ «اربعین» وجود دارد
29   انسان در چهل سالگی به بلوغ عقلانی می‌رسد
32   کسی که خمر بنوشد تا چهل روز نماز او قبول نمی‌شود
33   کسیکه غیبت مسلمانی را کند تا چهل روز نماز و روزه‌اش قبول نمی‌شود
34   شهادت چهل مؤمن بر جنازه مسلمانی موجب غفران اوست
36   حدّ همسایگی تا چهل منزل از هر طرف است
37   انقطاع وحی از رسول خدا به مدّت چهل روز
39   حضرت یونس علیه السّلام چهل روز در شکم ماهی بود
41   تنبیه پیامبر از ناحیه پروردگار جهت ارتقاء‌ او بوده، و منافی با عصمت نمی‌باشد
42   تأثیر عدد «چهل» در به فعلیّت درآوردن استعدادات در روایات
43   کلام مرحوم سیّد بحرالعلوم در مورد عدد «چهل»
44   تذییل مرحوم علاّمه طهرانی بر کلام سیّد بحرالعلوم
 
 
49-72   فصل دوّم: فلسفه قیام حضرت أباعبدالله الحسین علیه السّلام
50   حفظ حریم و حدّ و حدود مقام ولایت و امامت از مبانی تشیّع است
52   قیام سیّد الشّهداء علیه السّلام حیاتی‌ترین شاخص حقّ و باطل است
54   مجالس عزاداری سالار شهیدان از مبانی اصیل خود فاصله گرفته است
56   قیام سیّد الشّهداء علیه السّلام را در مبارزه با ظلم نباید منحصر نمود
58   اعتراض به امام مجتبی علیه السّلام به عدم قیام ناشی از جهالت است
60   ارزش تاریخ عاشورا به حضور امام معصوم در آن است
62   دعوت امام علیه السّلام به جهاد یا صلح تابع اراده حقّ و شرائط زمان است
64   سیّد الشّهداء علیه السّلام فقط در حادثه کربلا تفسیر و خلاصه نمی‌شود
67   مبارزه سیّد الشّهداء با یزید مقدّمه إحیاء سنن و بیان معارف است
68   در مورد إحیاء سنن می‌فرماید: إنّی لَم أخرُج أشِرًا و لا بَطِرًا و لا مُفسِدًا و لا ظالمًا ...
69   در بیان معارف فرمود: أیّها النّاسُ! إنّ اللهَ ما خَلَقَ خَلْقَ اللهِ إلاّ لِیَعرِفوهُ
71   آسمان در ماتم امام حسین علیه السّلام چهل روز خون گریست
106-75   فصل سوّم: اختصاص «اربعین» به سیّد الشّهداء‌ علیه السّلام
75   امام حسن عسکری علیه‌السّلام زیارت اربعین را علامت ایمان و شعار شیعه می‌داند
76   امروزه در جامعه شیعه «اربعین» ویژگی شعارگونه خود را از دست داده است
  اهل بیت سیّدالشّهداء علیه السّلام پس از ورود به مدینه طبق سنّت سه روز عزاداری نمودند
80   استدلال بعدم منع شارع از انعقاد مجالس اربعین برای اموات مخدوش است
83   ترک زینت برای زنان در عزای میّت بیش از سه روز جایز نیست
84   مستحبّ است تا سه روز برای صاحبان مصیبت طعام برد
86   روایات اهل سنّت نیز دلالت دارند بر اینکه مجلس ترحیم تا سه روز است
88   ایراد بر کلام مرحوم نراقی که تحدید به سه روز را در مجالس عزا لازم نمی‌داند
91   متأسّفانه مراسم و مجالس عزا در جامعه ما موجب عبرت نمی‌گردد
93   گوشه‌ای از انحرافات پدید آمده در امر تدفین به نقل از «معاد شناسی»
96   بدعتهای راه یافته از غرب در مجالس ترحیم
98   از شرکت زنان در مراسم تشییع و تدفین نهی شده است
100   در اسلام مجلس ترحیمی به نام «هفت» و «اربعین» و «سال» نداریم
102   اگر «اربعین» را برای عموم جایز بدانیم از عنوان شعار بودن خارج می‌گردد