گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی
گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

گلچینی از سایت های علمی ، فلسفی و عرفانی

اسامی ائمه دوازدگانه شیعه در منابع اهل سنت!!!

  اسامی ائمه دوازدگانه شیعه در منابع اهل سنت

1- حدیث جابر بن عبدالله انصاری در کتاب ینابیع باب 76 از مناقب خوارزمی از وائله بن اسقع ابن قرخاب از جابر بن عبد الله انصاری از رسول الله(ص)در مورد خلفا وامامان بعد از خود فرمودند:

اولهم سید الاوصیاء ابوالائمه علی ،ثم ابناه الحسن والحسین،اذا انقضت مده الحسین فالامام ابنه علی یلقب بزین العابدین ، فبعده ابنه محمد یلقب بالباقر، فبعده ابنه جعفر یدعی بالصادق ، فبعده ابنه موسی یدعی بالکاظم ، فبعده ابنه علی یدعی بالرضا ، فبعده ابنه محمد یدعی بالتقی والزکی، فبعده ابنه علی یدعی بالنقی والهادی ، فبعده ابنه الحسن یدعی بالعسکری ، فبعده ابنه محمد یدعی بالمهدی والقائم والحجه فیغیب ثم یخرج فاذا خرج یملاء الارض قسطا وعدلا کما ملئت جورا وظلما.

2- خوارزمی ــ که اهل سنت از او تعبیر به أخطب خواطب می‌کنند ــ در کتاب مقتل الحسین علیه السلام ، ص95 ، ح203 آورده است:

از نبی مکرم اسلام(ص) که فرمود :

وقتی من به معراج رفتم به یمین عرش نگاه کردم ، فإذاً علی و فاطمة و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و محمد المهدی کأنّه کوکب درّیّ بینهم ،.. دیدم مهدی مانند یک ستاره‌ای در میان آنها می‌درخشد ، پس از سوی خداوند خطاب آمد :

ای پیغمبر اینها حجت‌های من و اوصیاء تو هستند و مهدی هم از اینهاست و قسم به عزت و جلالم که این مهدی از دشمنان من انتقام می‌گیرد و نسبت به اولیاء من کمک و یاور است .

خوارزمی، مقتل الحسین علیه السلام ، ص95 ، ح203

3- حموینی در کتاب فرائد السمطین ، ج2 ، ص132 و قندوزی حنفی در کتاب ینابیع المودة ، ج3 ، ص282 نقل می‌کنند که :

روزی شخصی یهودی نزد نبی مکرم صلی الله علیه و آله که در مسجد بودند آمد و عرضه داشت :

أخبرنی عن وصیّک مَن هُوَ ؟ فما مِن نبیٍّ إلا و له وصیٌّ ، و إنّ نبیّنا موسی بن عمران أوصی الی یوشع بن نون فقال رسول الله : إن وصیی علی بن أبی طالب ، وبعده سبطای الحسن والحسین ، تتلوه تسعة أئمة من صلب الحسین . قال : یا محمد فسمهم لی ؟ قال : إذا مضى الحسین فابنه علی ، فإذا مضى علی فابنه محمد ، فإذا مضى محمد فابنه جعفر ، فإذا مضى جعفر فابنه موسى ، فإذا مضى موسى فابنه علی ، فإذا مضى علی فابنه محمد ، فإذا مضى محمد فابنه علی ، فإذا مضى علی فابنه الحسن ، فإذا مضى الحسن فابنه الحجة محمد المهدی ، فهؤلاء إثنا عشر .

ای پیغمبر بگو: وصیت کیست ؟ چرا که هیچ پیغمبری نبوده مگر آنکه جانشینی هم داشته است . موسی پیغمبر ما بعد از آنکه هارون از دنیا رفت یوشع بن نون را وصی خود قرار داد . رسول خدا فرمود : وصی من علی بن ابی‌طالب است و بعد از او ... تا آخر روایت .

4- همچنین در کتاب ینابیع المودة نقل شده است:

عن کتاب مودة القربى عن عبد الملک بن عمیر عن جابر بن سمرة قال: کنت مع أبى عند النبی (صلى الله علیه وآله) فسمعته یقول:

" بعدی اثنی عشر خلیفة ثم أخفى صوته فقلت لأبی ما الذی أخفى صوته ؟ قال: قال: " کلهم من بنی هاشم " .

ینابیع المودة: (صفحة 445 طبعة اسلامبول )


وقد جاء فی ینابیع المودة للقندوزی الحنفی الباب (94) عن المناقب بسنده عن جابر بن عبد الله الأنصاری قال: قال رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم):

یا جابر إن أوصیائی وأئمة المسلمین من بعدی أولهم علی ثم الحسن ثم الحسین ثم علی بن الحسین ثم محمد بن علی المعروف بالباقر ستدرکه یا جابر فإذا لقیته فأقرئه منی السلام ثم جعفر بن محمد ثم موسى بن جعفر ثم علی بن موسى ثم محمد بن علی ثم علی بن محمد ثم الحسن بن علی ثم القائم اسمه اسمی وکنیته کنیتی محمد بن الحسن بن علی " المهدی " ذلک الذی یفتح الله تبارک وتعالى على یدیه مشارق الأرض ومغاربها

5- ابن حجر عسقلانی نقل می کند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:

من أحب أن یحیی حیاتی و یموت میتتی و یدخل الجنة، فلیتول علیاً و ذریته من بعده.

هر کس می‌خواهد حیات و مماتش، زندگیش و مرگش مانند منِ پیامبر باشد و وارد بهشت هم بشود، علی و ذریۀ او را به عنوان ولی و امام انتخاب بکند.

الإصابة لإبن حجر عسقلانی ، ج2، ص485

بعد جالب اینکه ابن حجر، اشکال رجالی می‌کند و می گوید:

فی اسناده یحیی بن یعلی المحاربی و هو واه.

در سند این روایت، یحیی بن یعلی وجود دارد که به شدت ضعیف است.

بررسی سند این حدیث از منابع اهل سنت:

خود ابن حجر - که از استوانه‌های رجالی اهل سنت است هدفش جز اینکه احادیث فضیلت حضرت علی (علیه السلام) را رد کند، چیز دیگری نیست. چون خود ایشان(ابن حجر) در کتاب تقریب التذهیب، وقتی ترجمۀ یحیی بن یعلی محاربی را می‌آورد، می گوید:

ثقة ، یعنی وی مورد وثوق است.

و در تهذیب التهذیب از ابو حاتم - بنیانگذار علم رجال اهل سنت - نقل می‌کند:

قال أبو حاتم: ثقة.محاربی ثقه است.

تهذیب التهذیب، ج11، ص265

ذهبی - از استوانه‌های علمی اهل سنت - در کتاب میزان الاعتدال می گوید:

یحیی بن یعلی محاربی ثقه است.

میزان الاعتدال، ج4، ص415

پس اینکه ابن حجر می گوید «یحیی بن یعلی محاربی»، ضعیف است، بی‌اثر و بر خلاف نظریۀ خودش در کتاب‌های رجالی خودش است.

6- ابو نعیم در حلیه الاولیاء آورده است:

پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود:

من سره أن یحیا حیاتی و یموت مماتی و یسکن جنة عدن غرسها ربی، فلیوال علیا من بعدی و لیوال ولیه و لیقتد بالأئمة من بعدی.

هر کس می‌خواهد حیات و مماتش مانند من باشد و در بهشت ساکن شود، باید بعد از من، علی و جانشینش را جانشین من بداند و اقتدا کند به امامان بعد از من.

حلیة الأولیاء لأبونعیم، ج1، ص86